بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
digital_marketing

تاریخ بروز رسانی دی ۱۶ام, ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۲ ق٫ظ

بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی

با گسترش نفوذ اینترنت در دنیا، کسب و کارهای مختلف هم تحت تاثیر این نفوذ، رو به فضای وب آوردند تا نام، محصولات و خدمات خود را به کاربران معرفی کنند. بازاریابی همیشه برقراری ارتباط با مخاطبان در یک مکان و زمان مناسب بوده است. این بدان معناست که شما باید در اینترنت، جایی که مخاطبانً وقت خود را سپری می‌کنند با آنها ملاقات کنید.

آن‌چه در این مقاله می‌خوانید:

. بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیست؟

نقش بازاریابی دیجیتال برای یک کسب و کار چیست؟

انواع بازاریابی دیجیتال

بازاریاب دیجیتالی چه کاری انجام می‌دهد؟

آیا بازاریابی دیجیتال برای همه مشاغل مفید است؟

نقش بازاریابی دیجیتال برای یک شرکت چیست؟

جمع‌بندی

بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیست؟

رقابت در فضای مجازی هم بسیار زیاد شده و برای هر شغلی با هر نوع مخاطب صدها سایت مختلف وجود دارد که هر کدام در تلاش هستند محصول یا خدمات خود را بفروشند و طبیعتا در این میان سایت هایی برنده می‌شوند که به خوبی رفتار مشتری را بشناسند و با استفاده از اصول بازاریابی آنلاین بتوانند بیشتر و بهتر خود را در معرض دید کاربران اینترنت قرار بدهند. به طور خلاصه بازاریابی اینترنتی به معنای استفاده از ابزارها و رسانه‌های مختلف جهت افزایش فروش و برندسازی در اینترنت است. برای موفقیت در فضای وب، صرفا داشتن یک وب‌سایت اینترنتی کافی نیست و شما باید بتوانید مخاطبان هدفمند را برای سایت خود جذب کرده و آنها را تبدیل به مشتری کنید

نقش بازاریابی دیجیتال برای یک کسب و کار چیست؟

فعالیت‌های دیجیتال بازاریابی درحال تبدیل شدن به مهم‌ترین بخش فرآیند بازاریابی است. به‌منظور بهره‌برداری حداکثری از روش‌ها و کانال‌های رایگان و پولی دیجیتال موجود و اجرای کمپین ها و سیاست های موثرتر باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید و برنامه داشته باشید.

با استفاده از بازاریابی دیجیتال، می‌توانید از ابزارهای متنوعی برای فروش و ارائه خدماتتان استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید از ابزار تجزیه و تحلیل برای نظارت بر موفقیت و بازگشت سرمایه در کمپین های خود استفاده کنید، در حالی‌که در تبلیغات سنتی چنین امکانی وجود ندارد.

انواع بازاریابی دیجیتال:

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

این فرآیند، بهینه سازی وب سایت شما برای “رتبه بندی” بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است و در نتیجه آن میزان ترافیک ارگانیک (یا رایگان) وب سایت شما را افزایش می دهد.

روزانه بیش از ۳.۵ میلیارد سرچ در گوگل انجام می‌شود، پس برای کسب و کار شما حضور در رتبه بالای گوگل ضروری است. بنابراین اولویت اول شما باید کار مستمر بر روی سئو سایتتان باشد.

سئو به سه روش داخلی، خارجی و تکنیکال انجام می‌شود که در مقاله مربوط به سئو به تفصیل توضیح داده شده است.

بازاریابی محتوا

این اصطلاح به معنای تولید محتوای جذاب و ارزشمند به منظور ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک، تولید سر نخ فروش و راهنمایی مشتریان به سمت سایتتان است.

مزیت بازاریابی محتوایی در این است که متناسب و منطبق با کسب‌وکار و ارائه خدمات، مخاطبان مشخص خود را جذب می‌کند. هتگامی که محتوای مورد نیاز کاربر را تولید کنید، این عمل منجر به ایجاد حس اعتماد در آن‌ها شده و باعث می‌شود مخاطب مجاب به خرید و استفاده از خدمات شما شود.

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، فرمی از بازاریابی اینترنتی است که از رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی به ارتباطات بازاریابی و برندسازی استفاده می‌کند. با توجه به حضور بخش زیادی از جامعه در شبکه‌‌های اجتماعی مانند فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … در صورت بازاریابی مناسب در این شبکه‌ها، می‌توانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و اسم برندتان را سر زبان‌ها بیندازید. در کنار حضور قابل توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک‌گذاری نظرات بین کاربران و تشویق خریداران محصول شما به دیگران، در موفقیت برند شما تاثیر زیادی دارد.

بازاریابی به روش پرداخت به ازای هر کلیک

PPC  روشی برای هدایت ترافیک به وب‌سایت شما با پرداخت هزینه به ناشری است که آگهی شما را نمایش می‌دهد و با هر کلیک کاربر بر روی تبلیغ این هزینه پرداخت می‌شود. این روش از جمله سریع‌ترین راه‌ها برای حضور در صفحه اول نتایج گوگل است. متداول‌ترین نوع تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، تبلیغات موتورهای جستجو است.

انواع دیگر آن شامل تبلیغات تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات نمایشی است.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی‌ترین اشکال بازاریابی است. این نوع تبلیغات مبتنی بر عملکردی است که در آن برای نمایش و معرفی کردن محصولات یا خدمات شخص یا برند دیگری در وب سایت خود، کمیسیون دریافت می‌کنید. در بازاریابی وابسته شما از طریق سایت، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و غیره برای محصولات یک فروشنده مشتری جذب می‌کنید و در ازای هر مشتری سود را با فروشنده شریک می‌شوید.

بازاریابی ویدیویی

چندین پلتفرم بازاریابی ویدئویی از جمله فیسبوک، اینستاگرام یا حتی تیک تاک وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای اجرای یک کمپین بازاریابی ویدیویی استفاده کنید. یوتیوب هم به دومین موتور جستجوی محبوب تبدیل شده است و بسیاری از کاربران قبل از این‌که تصمیم خرید بگیرند، چیزی یاد بگیرند، یک مقاله را بخوانند یا فقط برای سرگرمی به یوتیوب مراجعه می‌کنند.

شرکت‌ها با ادغام ویدیو با سئو، بازاریابی محتوا و فعالیت‌های گسترده بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بیشترین موفقیت را با ویدیو مارکتینگ به دست می‌آورند.

پیامک

می‌توانید از پیامک یا پیام کوتاه برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات یا محصولات خود  استفاده کنید. با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کمپین‌های ارسال متن به مشتریان این امکان را می‌دهند تا از طریق یک پیام کوتاه ساده، مستقیما هزینه را پرداخت کنند و محصول یا خدمات مورد نظر را دریافت کنند.

تبلیغات بومی

تبلیغات همسان (Native Ads) نوعی از تبلیغات آنلاین است که با یکپارچه و همسان کردن وضعیت ظاهری و ساختاری تبلیغات با سایت نمایش‌دهنده، تبلیغات مورد نظر را، بدون ایجاد مزاحمت برای کاربر و درگیری ذهنی در حین بازدید او، به نمایش می‌گذارد و در واقع هماهنگی و همگون شدن تبلیغات، با محیط پیرامونی آن هاست. هدف اصلی این کمپین ، نمایش تبلیغات بر اساس رفتار و علایق کاربران است، یعنی تولید و ارائه هر نوع محتوایی مطابق با ظاهر و ترکیب محتوای وب‌سایت میزبان، که با این روش هم انتظار آگهی‌دهندگان را برطرف می‌کند و هم اعتماد و تعامل را برای مخاطبان به همراه خواهد داشت. این محتوا می‌تواند در قالب مقاله، شعارتبلیغاتی، ویدئو یا عکس باشد.

در نظر داشته باشید که در تبلیغات همگون، محتوا یا اینفوگرافی در سایت دیگر منتشر می‌شود و معمولاً این فرآیند مستلزم پرداخت هزینه به سایت میزبان است البته این نکته مهم را فراموش نکنید همه‌ی کار را پلتفرم‌های تبلیغات همگون انجام نمی‌دهند و آگهی‌دهنده نیز باید به بهینه‌سازی تبلیغات همسان خود بپردازد.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری گفته می‌شود که به صورت خودکار عملیات اساسی بازاریابی شما را انجام دهد. بسیاری از بخش‌های بازاریابی می‌توانند کارهای تکراری را که قبلا به صورت دستی انجام می‌دادند، خودکار کنند، مانند:

خبرنامه‌های الکترونیکی: تنها فابلیت اتوماسیون ایمیل این نیست که بتوانید به طور خودکار برای مشترکان خود ایمیل ارسال کنید بلکه به شما کمک می‌کند  اطلاعات دقیقی از میزان باز شدن ایمیل های خود، هدایت کاربر از ایمیل به سایت، خرید از طریق ایمیل و … به دست آورید.

زمان بندی ارسال در شبکه‌های اجتماعی: اگر می‌خواهید حضور برند و کسب و کار خود را در یک شبکه اجتماعی افزایش دهید، باید مرتباً پست ارسال کنید. این امر باعث می شود ارسال دستی پست‌ها تبدیل به فرایندی زمان بر و حتی غیرقابل کنترل باشد. ابزارهای برنامه‌ریزی شبکه‌های اجتماعی محتوای شما را در کانال‌های رسانه اجتماعی شما بارگذاری می‌کند، بنابراین می‌توانید زمان بیشتری را با تمرکز بر استراتژی محتوا صرف کنید.

پرورش دهنده سرنخ: تولید سرنخ و تبدیل آن به مشتری، می‌تواند روندی طولانی و فرسایشی باشد. شما می‌توانید با ارسال خودکار نامه‌های الکترونیکی خاص با محتوای مخصوص برای کاربر، در زمان متناسب با معیارهای از پیش بررسی شده، مثلاً هنگام بارگیری و باز کردن کتاب الکترونیکی، این فرآیند را ساده کنید.

ردیابی و گزارش کمپین: یک کمپین‌ بازاریابی شامل بررسی ایمیل، محتوا، صفحات وب، تماس تلفنی و موارد دیگر است. اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند تمام روش‌ها و اعمالی که برای برگزاری کمپین خود انجام می‌دهید، مرتب کنید و سپس عملکرد آن کمپین را براساس پیشرفتی که همه این مولفه‌ها در طول زمان به دست می‌آورند ردیابی کنید.

بازاریابی ایمیلی

شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. ایمیل معمولاً برای تبلیغ محتوا، تخفیف و اطلاع رسانی رویدادها و همچنین هدایت افراد به سمت وب‌سایت مشاغل استفاده می‌شود.

روابط عمومی آنلاین PR

روابط عمومی یا Public Relations که به PR نیز شناخته می‌شود مشخص می‌کند، هر شرکت یا کسب وکاری با مخاطبان خود چگونه ارتباط برقرار کند. این امر، اگر به درستی انجام شود، باعث دیده شدن کسب و کار شما می‌شود و نرخ‌‌های تبدیل و ارزش برند شما را افزایش می‌دهد، همچنین تاثیرات مثبتی بر روند عملکرد سئو  و افزایش هدایت ترافیک به سمت وب‌سایت شما خواهد داشت.

بازاریابی ورودی

بازاریابی ورودی یک روش بازاریابی است که در آن شما در هر مرحله از سفر خریدار با ارائه راه حل‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های جذاب به مشتری او را مشتاق کرده و باعث ایجاد یک تعامل خوشایند و هدفمند می‌شوید. برای ایجاد یک تجربه دلپذبر برای مشتری می‌توانید از هر روش بازاریابی دیجیتال ذکر شده در بالا، در طول یک استراتژی بازاریابی ورودی استفاده کنید. به عنوان مثال بازاریابی ویدیویی در مقابل تبلیغات تجاری، وبلاگ‌نویسی در مقابل تبلیغات پاپ‌آپ و لیست مخاطبین ایمیل در مقابل هرزنامه ایمیل از نمونه‌های رایج و متداول این روش هستند.

مطالب حمایت‌شده

با استفاده از محتوای حمایت شده، شما به عنوان یک برند به یک شرکت یا نهاد دیگر پول پرداخت می‌کنید تا محتوایی را ارائه دهد که به نوعی درباره برند یا خدمات شما در آن محتوا بحث کند. یکی از محبوب‌ترین روش‌ها در محتوای حمایت‌شده، استفاده از اینفلوئنسر‌هاست.

نوع دیگری از محتوای حمایت شده می‌تواند یک پست یا مقاله وبلاگ باشد که برای برجسته کردن موضوع، سرویس یا برند شما نوشته شده است.

بازاریاب دیجیتالی چه کاری انجام می‌دهد؟

بازاریابان آنلاین مسئولیت هدایت کاربر به سمت آگاهی از برند تجاری و تولید سرنخ را از طریق همه کانال‌های دیجیتالی، چه رایگان و چه پولی، بر عهده دارند. این کانال‌ها شامل شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و وبلاگ خود شرکت، رتبه بندی موتورهای جستجو، ایمیل و تبلیغات نمایشی است. بازاریاب دیجیتال معمولاً بر روی یک شاخص عملکرد اصلی (KPI) متفاوت برای هر کانال تمرکز می‌کند تا بتواند عملکرد شرکت را به درستی در هر یک اندازه‌گیری کند.

در شرکت‌های کوچک، یک بازاریاب ممکن است هم‌زمان مشغول انجام بسیاری از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال باشد. در شرکت ‌های بزرگتر برای اجرای این تاکتیک‌ها متخصصان متعددی حضور دارند که هر یک فقط روی یک یا دو کانال دیجیتالی برند تمرکز می‌کنند. به عنوان مثال متخصص سئو، متخصص بازاریابی محتوا، مدیر رسانه‌های اجتماعی، هماهنگ‌کننده اتوماسیون بازاریابی و ….

آیا بازاریابی دیجیتال برای همه مشاغل مفید است؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای هر شغلی در هر صنعتی مفید باشد. صرف نظر از آنچه شرکت شما می‌فروشد یا خدماتی که ارائه می‌دهد. بازاریابی دیجیتال همچنان شامل روش‌های شناخت شخصیت خریدار و شناسایی نیازهای آن‌ها و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش است. با این حال، این بدان معنا نیست که همه مشاغل باید یک استراتژی بازاریابی دیجیتال را به همان شیوه اجرا کنند.

نقش بازاریابی دیجیتال برای یک شرکت چیست؟

برخلاف بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می‌دهد نتایج دقیق را در زمان واقعی ببینند. در گذشته، هنگامی که آگهی تبلیغاتی را در روزنامه‌ها و مجلات به نمایش می‌گذاشتید، ارزیابی اینکه چند نفر در واقع به آن صفحه مراجعه کرده‌اند و به تبلیغ شما توجه کرده‌اند بسیاردشوار بود. هیچ راه مطمئنی وجود نداشت که بفهمید آیا آن تبلیغ عامل فروش کل بوده است یا خیر. از طرف دیگر، با بازاریابی دیجیتال می‌توانید میزان بازده سرمایه‌گذاری را تقریباً در هر حوزه‌ای از تلاش های بازاریابی خود بسنجید.. به عنوان مثال:

ترافیک وب‌سایت: با بازاریابی دیجیتال، می توانید تعداد دقیق افرادی که صفحه اصلی سایت شما را مشاهده کرده‌اند، با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل دیجیتال موجود در سیستم عامل‌های بازاریابی، مشاهده کنید..

عملکرد محتوا و تولید سرنخ: می ‌توانید دقیقاً تعداد افرادی که از صفحه شما بازدید کردند، اندازه‌گیری کنید و با استفاده از فرم‌های اطلاعات کاربر می‌توانید اطلاعات تماس افرادی که فرم را پر کرده‌اند، جمع‌آوری کنید. نه تنها می‌توانید تعداد افرادی را که با محتوای شما درگیر هستند پیدا کنید، بلکه محتوای مناسب آن‌ها ارائه می‌دهید.

مدل سازی اسناد: یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر همراه با ابزارها و فناوری های مناسب به شما این امکان را می‌دهد تمام مراحل فروش خود را از اولین نقطه آشنایی مشتری با برند خود را رصد و بررسی کنید. مدل سازی به شما این امکان را می‌دهد روند روش تحقیق و خرید محصولتان توسط افراد را شناسایی کنید، به شما کمک می‌کند تا در مورد این‌که چه بخش‌هایی از استراتژی بازاریابی شما بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و چه قسمت‌هایی از چرخه فروش شما نیاز به تصفیه دارند آگاهانه تصمیم بگیرید.

جمع‌بندی

دلایل قدرتمندی برای ایجاد یک استراتژی دیجیتالی و تغییر شکل بازاریابی شما وجود دارد که می توانید برای اقناع همکاران و مشتریان خود از آن استفاده کنید. علاوه بر تمام مزایایی که در این مقاله به آنها پرداختیم، شما می‌‌توانید نتایج تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود را با دقت باورنکردنی پیگیری کنید، این بدان معناست که می‌توان فهمید کدام استراتژی‌ها نتایج سودآوری دارند و کدام روش برای کسی و کارتان نتیجه مناسبی نداشته. اگر این مقاله شما را متقاعد کرده است که به بازاریابی دیجیتال نیاز دارید یا باید تیم دیجیتال مارکتینگ خود را ارتقا دهید، اما به ما اطلاع دهید! ما دوست داریم با بازاریابی دیجیتال به رشد مشاغل کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *