۴ راهکار اثربخش برای حفظ کاربران پس از نصب اپلیکیشن

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

حفظ کاربران پس از نصب اپلیکیشن

دریافت بارگیری برای برنامه‌ها یک چالش بزرگ برای ناشران است، اما اطمینان از بازگشت کاربران و استفاده از آن، چالش و مشکل بزرگ‌تری است. گزارش‌های مختلف در مورد نرخ حذف نصب، که در زیر تجزیه و تحلیل خواهیم کرد، با صراحت این واقعیت را تأیید می‌کند.

آخرین داده‌ها از رفتار کاربران پس از نصب یک برنامه به شرح زیر است:

کمتر از ۲۵٪ از کاربران روز بعد از نصب، به برنامه مراجعه می‌کنند که این تعداد در هفته بعد به ۱۰٪ کاهش می‌یابد.

بازی‌های موبایل از نظر بازگشت کاربران در روز بعد از نصب، با نزدیک به ۴۰٪ بازدهی، موفق‌ترین هستند.

برنامه‌های غذایی کمترین میزان بازگشت را در هفته اول، پس از اولین استفاده کاربر نشان می‌دهند، اگرچه در روزهای ۶ و ۷ میزان استفاده افزایش می‌یابد، و نشان‌دهنده آن است که بخشی از کاربران به صورت هفتگی شروع به استفاده از برنامه کرده‌اند.

برنامه‌های اندرویدی نسبت به نسخه‌های iOS خود نرخ ماندگاری بالاتری دارند البته به استثنای برنامه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها.

گزارش معتبر دیگری از AppsFlyer در مورد روند استفاده از برنامه‌های تلفن همراه واقعیتی را نشان می‌دهد که مشکل را برای ناشران بزرگ‌تر می‌کند: کمتر از ۵٪ کاربران یک ماه پس از نصب برنامه در تلفن خود هنوز از آن استفاده می‌کنند و با توجه به ارزیابی Appboy، این گزارش استدلال می‌کند که به دلیل کمبود حافظه دستگاه‌های سطح پایین، میزان حذف نصب در تلفن‌های اندروید دو برابر بیشتر از تلفن‌های آیفون است.

بنابراین، گویا چالش ترغیب کاربر به بارگیری برنامه از Google Play و App Store کافی نیست، و وقتی برنامه در تلفن همراه کاربر قرار گرفت، نیازمند راهکارهای مختلفی برای تشویق کاربر به استفاده و معرفی آن به دیگران است.

ما چندین نکته در مورد چگونگی حفظ کاربران را در این مقاله برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم:

برقراری ارتباط اولیه موثر

برقراری ارتباط اولیه موثر به منظور فعال‌سازی کاربران بسیار مهم است. مخاطبان زیادی استفاده از یک اپلیکیشن را تنها به خاطر زمان‌بر بودن فرایند ثبت‌نام در اپلیکیشن، متوقف کرده‌اند. به آمار زیر دقت کنید:

۵۶٪ کاربران ثبت نام در اپلیکیشن را فقط به علت طولانی شدن یا پیچیده بودن این پروسه رها کرده‌اند.

۷۲٪ کاربران ترجیح می‌دهند فرآیند آنبوردینگ (Onboarding) بیشتر از ۱ دقیقه زمان آن‌ها را نگیرد.

 

صفحه خوشامدگویی برنامه باید دارای طراحی خوب و خوشایندی باشد، از کاربر داده‌های لازم را بخواهد تا بتواند برای آن‌ها پیام‌های درون برنامه‌ای مرتبط را بفرستد، اما در عین حال بر حفظ حریم شخصی و نگهداری از داده‌ها به کاربر اطمینان دهد و بیش از هر چیز دلایل محکمی را برای بازگشت دوباره به برنامه به کاربر ارائه کند.

نحوه استفاده از اپلیکیشن را آموزش دهید

برخی از کاربران برای استفاده از اپلیکیشن‌ها نیاز به آموزش دارند. حال اگر ویدیویی تهیه کنید که به ساده‌ترین صورت نحوه استفاده از اپلیکیشن را آموزش دهد، کاربران را ترغیب می‌کنید که آن برنامه را دانلود کنند و از این طریق باعث افزایش نرخ ماندگاری می‌شوید.

قابلیت استفاده آسان

ضروری است که کاربر هنگام دسترسی به برنامه، با چند مرحله ساده، تجربه کاربری خوبی داشته باشد و مفید بودن برنامه کاملاً واضح و دقیق باشد.

پشتیبانی خوب پس از دانلود

پشتیبانی خوب نیز از موارد مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد و شما باید این آمادگی را داشته باشید که از ابتدای انتشار اپلیکیشن و پس از اولین دانلود پاسخگوی سؤالات و مشکلات احتمالی کاربران باشید و یک راه ارتباطی برای این منظور در نظر بگیرید.

تعامل با کاربران

تعامل به معنای فعالیت‌های معناداری است که کاربران به وسیله اپلیکیشن با یک برند می‌سازند. بیشترین نرخ از دست دادن تعامل کاربران با اپلیکیشن بین بازه ۳ تا ۷ روز بعد از نصب، ثبت شده است. کلید حل این مشکل، ایجاد یک ارتباط از سمت کسب‌و‌کار با کاربر است. این ارتباط که ابتدا به صورت یک طرفه ایجاد می‌شود، می‌تواند در دراز مدت باعث افزایش نرخ بازگشت کاربران (Retention Rate) و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار شود. تعامل با کاربران سودآورترین سرمایه‌گذاری در یک برنامه است که پس از راه‌اندازی باعث صرفه جویی بیشتر در هزینه خواهد شد. یکی از بهترین راهکارها برای تحقق این موضوع فراهم آوردن امکان ثبت نظرات برای کاربران است. مثلا برای سنجش وضعیت کاربران نظرسنجی‌هایی طراحی کنید.

ارسالِ به هنگامِ نوتیفیکیشن

این یک راه ارتباط مستقیم بین برنامه و کاربر است و اولین ابزار موثری است که می‌توانیم از آن برای ترغیب کاربر در مورد ارزش عملکرد یا خدماتی که ارائه می‌دهیم و نحوه بهره‌گیری از آن، استفاده کنیم. ارسال به موقع نوتیفیکیشن درون برنامه‌ای ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای ایجاد استفاده مکرر از برنامه پس از بارگیری است.

ایجاد بستری برای ارتباط مخاطبین با یکدیگر

اگر کاربران اپلیکیشن در جایی مثل یک انجمن، سایت یا حتی قسمتی از اپلیکیشن بتوانند با هم در ارتباط باشند و تبادل‌نظر کنند درواقع گنج بزرگی از نظرات و بازخوردها در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

ارتباطات چند کاناله

ارسال نوتیفیکیشن به تنهایی اثربخشی کاملی ندارد. استراتژی ارتباطی با مشتری یا کاربر باید در همه کانال‌های در دسترس ما پشتیبانی شود تا وی درگیر شود: پیام‌های یکپارچه درون برنامه (اخبار ، رویدادهای جاری و غیره)، شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه‌ها، نمایش وب در رسانه‌ها، همکاری با اینفلوئنسرها و … را در استراتژی حفظ کاربر خود قرار دهید. به این ترتیب بازدیدهای مکرر ایجاد، و نرخ بارگیری را حفظ می‌کنیم.

پیام‌های شخصی‌سازی شده

برای کاربران برنامه، به ویژه جوانان، شخصی‌سازی ارزش زیادی دارد. ۹۰ درصد از کاربران بین ۱۸ تا ۳۴ سال مایل به دریافت پیام‌های شخصی هستند و برندهایی که این کار را انجام می‌دهند، مطابق با آمارهای Appboy، بیش از ۲۷ درصد بیشتر از ناشرانی که شخصی‌سازی پیغام‌ها را انجام نمی‌دهند نرخ ماندگاری کاربر را دارند.

مخاطبان خود را به شکلی تقسیم‌بندی کنید که بتوانید هر گروه را با توجه به سابقه‌ی رفتار و خریدهای قبلی، با پیشنهادهای مناسب هدف قرار دهید.

موقعیت جغرافیایی کاربران

آگاهی از موقعیت جغرافیایی کاربران، کمک زیادی به شما خواهد کرد. آنالیز رفتاری کاربران یک منطقه که در آن از اپلیکیشن شما استقبال خوبی شده، می‌تواند در پیدا کردن علت موفقیت اپلیکیشن کمک کند. با استفاده از این آنالیز، می‌توانید آن مدل موفقیت‌آمیز را در سایر نواحی نیز پیاده‌سازی کنید. همچنین، دنبال کردن لغو نصب در نواحی مختلف می‌تواند به پیدا کردن مشکلات اپلیکیشن، مربوط به هر ناحیه کمک زیادی کند.

به‌روز‌ رسانی‌ها

بسیار مهم است که عملکرد صحیح اپلیکیشن خود را با به‌روزرسانی‌های منظم حفظ و پشتیبانی کنید. در به‌روز رسانی‌های برنامه، محتوای آن را تجدید کنید و تعامل با کاربر را بهبود بخشید. به روزرسانی مکرر اپلیکیشن شما همچنین باعث می‌شود تا کاربران از قابلیت‌هایی که نسخه جدید آن ارائه می‌دهد، هیجان زده شوند. اگر معمولاً علاقه مند به جمع‌آوری بازخورد هستید، می‌توانید با افزودن ویژگی‌هایی که کاربران در آپدیت بعدی از شما خواسته‌ا‌ند، به کاربران خود نشان دهید که در تلاش هستید تا آنها را راضی نگه دارید. به روز رسانی‌های مفید در ماندگاری مشتری تاثیر زیادی دارد.

تست صحت و سالم بودن اپلیکیشن

همیشه پس از انتشار هر آپدیتی از اپلیکیشن‌ها، کاربران مختلفی که از دیوایس و گوشی‌های مختلف استفاده می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند، این مسئله اجتناب ناپذیر است اما برای کاهش این مسئله و همینطور کاهش درج نظرات منفی در قسمت نظرات و امتیازات فروشگاه‌ها مانند گوگل پلی و …. باید چند نکته را رعایت کنید: اول از همه قبل از انتشار آپدیت، تا می‌توانید خودتان اپلیکیشن مورد نظر را روی گوشی‌های مختلف تست و بررسی کنید تا خطاها به حداقل برسد، دوما بلافاصله پس از اطلاع از وجود باگ از طریق نظرات کاربرانتان، سعی در رفع مشکل و ارائه اپدیت جدیدتر کنید تا بتوانید باعث افزایش نصب اپلیکیشن خود شوید.

پیشنهادات ویژه

شما باید انگیزه‌ای برای بازگشت به برنامه به کاربران خود بدهید. به عنوان مثال پاداش‌هایی مانند تخفیف، ترفیع و دسترسی به محتوای اختصاصی را ارائه دهید. با این حال، انگیزه بستگی به ماهیت برنامه شما دارد. اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیکی هستید، می‌توانید تخفیف‌های پولی ارائه دهید اما اگر فرمیوم freemium هستید، می توانید به کاربران تخفیف‌های مبتنی بر استفاده و دسترسی بیشتر دهید. به خاطر داشته باشید که برای اینکه جوایز مؤثر باشند، باید واقعی باشند. اپلیکیشن‌های تلفن همراه که تلاش کاربر را با نشانه‌های مجازی پاداش می‌دهند، ممکن است مشارکت اولیه‌‌ای را از کاربران کسب کنند، اما آنها این ویژگی را در بلند مدت تجربه نمی‌کنند.

تعداد تبلیغات را محدود کنید

تبلیغات بیش از حد کابوس واقعی برای کاربران برنامه‌های تلفن همراه است. نوتیفکیشن نباید همانند یک تبلیغ باشد و این به ضرر روند جذب و حفظ کاربر برای اپلیکیشن خواهد بود.

گیمیفیکیشن

اپلیکیشن‌های تلفن همراه با هدف درگیری با کاربران ایجاد شده‌اند و هر کدام منظور خاصی را دنبال می‌کنند اما کمی سرگرم کننده بودن می‌تواند کاربرد بسیار خوبی داشته باشد. با استفاده از گیمیفیکیشن و بازی سازی در اپلیکیشن، کاربران آن را تعاملی‌تر می‌یابند و بنابراین به طور مستقیم میزان درگیری و تعامل کاربر با اپلیکیشن شما بیشتر خواهد شد و نرخ ماندگاری را افزایش می‌دهد.

بررسی و تحلیل رفتار کاربران

آنالیز رفتاری کاربران اپلیکیشن خود را فراموش نکنید. با بررسی و تحلیل رفتارهای مخاطبان اپلیکیشنی که دارید می‌توانید به جواب خیلی از سوال‌هایی که برای شما پیش می‌آید برسید، سوال‌هایی مانند آیا کاربران ما همانطوری که برنامه ریزی کرده‌ایم، از اپلیکیشن استفاده می‌کنند؟ کدام صفحات بیشتری نرخ ورود یا خروج را دارند؟ چرا از اپلیکیشن نمی شود کسب درآمد کرد؟ و …

نمایش آمار کاربران اپلیکیشن

برای اعتمادسازی می‌توانید آمار دانلود روزانه،هفتگی و یا ماهانه اپلیکیشن را در صفحه فرود به نمایش بگذارید. همچنین می‌توانید آمار دنبال کنندگان شبکه‌های اجتماعی را هم به اشتراک بگذارید.

کاربران ارزشمند و سودآورخود را تشویق کنید

اطلاعات موجود در نرم‌افزار CRM می‌تواند کاربران سودآور و ارزشمندتان را مشخص کند. این کاربران کلیدی را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید. دانستن اینکه کدام کاربران بیشترین سودآوری را برای کسب‌وکار شما دارند، به شما کمک می‌کند تا هم زمان، انرژی و منابع خود را به صورت بهینه مصرف کنید و هم سود بیشتری بدست آورید. به این کاربران پیشنهادهای ویژه‌ای ارائه دهید تا آنها نیز حس کنند برای کسب‌وکار شما خاص هستند و همچنان به سودآوری برای شرکت شما ادامه دهند.

بر اساس تجزیه و تحلیل و شاخص‌های عملکرد برنامه‌ریزی کنید

ضروری است که تمام نکات فوق با آماری واضح و KPI شروع شود. هم برای شناسایی کاربران یا مشتریانی که برای اتصال مجدد آنها فعالیت کمتری در برنامه دارند و هم برای ادغام داده‌ها از برنامه، وب و شبکه‌ها به منظور داشتن دید ۳۶۰ درجه از هر یک مشتری با هدف دانستن بهتر نحوه حفظ او.

بدون اطلاع از این موضوع که کدام پلتفرم تبلیغاتی در جذب کاربران بهترین عملکرد را داشته یا اینکه کاربران به هر یک از استراتژی‌های بازاریابی چگونه پاسخ داده‌اند، نمی‌توان راهی برای بهینه‌سازی اپلیکیشن، جذب کاربر بیشتر و در نهایت کسب درآمد بیشتر از اپلیکیشن پیدا کرد. هچنین، بدون انجام آنالیز نمی‌توان هیچ تصوری از تعداد کاربرانی که توسط تبلیغات پولی بدست آمده‌اند داشت. بنابراین، شما باید آنالیز اپلیکیشن را با استراتژی‌های مارکتینگ خود تلفیق کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.

 

کلام آخر

قبل از عجله در اجرای این نکات، به یاد داشته باشید که ایجاد یک برنامه با کیفیت بالا همچنان در اولویت است. بنابراین تمام تلاش خود را برای ساخت یک برنامه با کیفیت و کاربردی به کار برید و فراموش نکنید که به انتقادات و پیشنهادات کاربرانتان گوش دهید، برنامه خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و مرتبا آنها را به روز کنید. نظارت منظم، برنامه شما را به سمت توسعه و بهتر شدن سوق می‌دهد، زیرا به طور مداوم از نقاط ضعف و قوت برنامه و نظرات کاربران خود آگاه خواهید بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *