استارت‌آپ چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

تاریخ بروز رسانی مهر ۲ام, ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۳ ق٫ظ

استارت آپ به شرکتی نوپا اطلاق می شود که در آستانه توسعه قرار دارد. این شرکت‌ها معمولاً کوچک هستند و توسط تعداد محدودی از موسسین و یا موسس خود تامین مالی می شوند. این شرکت‌ها محصولات یا خدماتی را ارائه می‌کنند که تا به حال در بازار عرضه نشده‌اند و یا اینکه به شکلی مناسب به بازار عرضه نشده‌اند.

اما به زبان ساده‌تر، استارتاپ یعنی شما بتوانید  نیاز مشخصی از جامعه را، با توجه به تخصص خودتان به شکل دیگری و یا به شکل راحت‌تری با حفظ کیفیت،  سریع‌تر و ارزان‌تر ارائه دهید.

برای هر کسب‌وکار جدید و استارت‌آپی، همه چیز از یک ایده شروع می‌شود. ایده‌ی بکر و کاربردی که شرایط زندگی را بهتر کند، قطعا با استقبال بالایی روبه‌رو خواهد شد. پس قدم اول، انتخاب نوع صحیح کسب و کار و برنامه ریزی هدفمند، متناسب با دانش و تجربیات و امکانات مالی شماست. نیاز نیست که ایده شما درخشان باشد، تنها چیزی که شما باید به آن توجه کنید این است که ایده شما راه‌حلی برای مشکلات افرادی باشد که در زندگی واقعی با آن مواجه هستند و در عین حال به اندازه کافی منحصر به فرد باشد که در بین هیاهوی دیگر ایده‌ها گم نشود.

با بررسی‌های انجام شده بر روی استارت‌آپ های موفق دنیا، این نتیجه به دست آمده که این کسب و کارها بر اساس یک مشکل ناشی از زندگی روزمره شخص، یک روند در حال پیشرفت و گسترش، یک شکاف در اقلام بازاری خاص و یا داشتن تخصص و دانشی ویژه به وجود آمده‌اند.

ایده شروع یک استارت‌آپ می‌تواند بر اساس نیاز یا مشکل شخصی خود شما شناسایی شود. از آنجایی که راه اندازی یک استارت‌آپ به وقت زیاد و تمرکز بالایی احتیاج دارد و روزهای ابتدایی به شدت طاقت‌فرسا خواهد بود، این موارد با داشتن هدف شخصی، ساده‌تر می‌شوند. ممکن است مشکل شخصی شما مورد ساده‌ای مثل این باشد که از تردد با وسایل نقلیه عمومی خوشتان نمی‌آید یا از تمیزکردن منزل خود متنفر باشید، مشکلات بزرگ و کوچکی در سرتاسر دنیا وجود دارد که یک نفر باید به آنها پاسخ دهد و این باعث تاسیس شرکت هایی مانند اوبر، رومبا و ایر بی ان بی شد.

اگر از این دست انگیزه‌های شخصی ندارید به دنبال رصد کردن موارد در حال رشد در جامعه یا کمبود موارد خاص باشید. باید به طور مداوم در حال تحقیق و جستجو باشید تا کمبودها یا مواردی که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند را پیدا کنید و بتوانید محصولی ارائه دهید که قبل از آن به وجود آن نیازی توسط افراد دیده نمی‌شد.

اگر شما در کاری تخصص و مهارت کافی داشته باشید، باید بدانید که داشتن یک تخصص و انجام خدمات یا تولید یک محصول به تنهایی موجب موفقیت شما نمی‌شود و باید نیاز و سلیقه جامعه و نحوه‌ی پیاده‌سازی، به‌کارگیری مفهوم جدید خود و اجرای آن را هم در نظر داشته باشید.

یک استارت‌آپ موفق ویژگی‌هایی دارد که باید در نظر گرفته شوند. قبل از شروع به کار، مهم‌ترین عاملی که باید به طور جدی به آن فکر کنید، شیوه‌ی بازاریابی است. هم برای بازاریابی و هم برای ایجاد ارتباطی بهتر با مشتریان خود، لازم است تا استفاده‌ی بهینه از شبکه‌های اجتماعی را فرا بگیرید. یکی از بهترین ابزارها برای معرفی محصول و خدماتتان طراحی سایت است، اما سایتی که بر پایه سئو طراحی شده باشد تا بتوانید در موتورهای جستجو دیده شوید و مخاطب جذب کنید.

هنگامی که ایده مناسب و راه‌های تبلیغاتی مورد نظر خود را انتخاب کردید باید مشتریان هدف خود را مشخص کنید. در این راه از دسته بندی بازار استفاده کنید. در مرحله بعدی از خدمات یا محصولات خود یک نمونه ارائه دهید و آن محصول را جهت آزمایش مشتری در اختیار وی قرار داده و پیگیر میزان رضایت مشتری باشید و بر اساس بازخوردها نسبت به تصحیح نمونه محصول خود اقدام کنید. دقت کنید که برای شروع کار به سراغ بازارهای کوچک بروید تا فرآیند کار برای شما مشخص شود و توانایی مقابله با رقیبان بزرگ را پیدا کنید. بهترین مثال شرکت فیسبوک است، مارک زاکربرگ در ابتدا سایتی را ایجاد کرد که تعداد اندکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد عضو آن بودند. پس از این، پلتفرم خود را بر روی هر شخصی که دارای پست الکترونیکی با پسوند edu بود باز کرد. مدتها قبل از اینکه فیسبوک جهانی شود، این شرکت بصورت پیوسته مبادرت به نوآوری و تنظیم مجدد فرآیند خود کرد. پس توجه داشته باشید که استارتاپی که قصد ایجاد آن را دارید به شرکتی که پنج یا ده سال بعد راه می‌اندازید، شباهتی ندارد. استارتاپ‌ها و به‌طور کلی، کسب و کارها، به شیوه‌ی منحصر به‌فرد خود به حیات و رشدشان ادامه می‌دهند، این اتفاق به‌دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییر سلیقه‌ی مشتریان رخ می‌دهد.

مرحله بعد بررسی رقیبان در کسب و کارتان است. بررسی رقیبان باید همزمان با بررسی بازار انجام گیرد و دقت کنید که کار و محصول تکراری و نامناسب با شرایط جامعه ارائه ندهید. زمانی که رقبا را شناسایی کردید، برای ایجاد تفاوت و جذب مشتری، روی کیفیت و قیمت محصول تمرکز کنید.

برای اینکه در میان راه دچار مشکل هزینه نشوید، از همان ابتدا مشخص کنید که به چه میزان پول جهت پیشبرد عملیات خود نیاز دارید. سعی کنید تمام موارد را پیش بینی و لحاظ کنید. این پیش بینی ها باید سه تا ۵ سال اول فعالیت استارآپ شما را پوشش دهد. توجه داشته‌باشید که کسب و کار شما ممکن است در چند سال اول سودآور نباشد.

در پایان به یاد داشته باشید که مسیری دشوار و طولانی پیش روی شما خواهد بود. سعی کنید با تلاش زیاد و به طور منظم رشد کنید و اگر  در هر مرحله شکست خوردید، با بررسی مجدد و بهبود مسیر برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *