اینفوگرافیک (infographic)

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
infographic

تاریخ بروز رسانی مهر ۲ام, ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۱ ق٫ظ

اینفوگرافیک (Infographic) ، ترکیب دو کلمه اینفو (Information) به معنای اطلاعات و گرافیک (Graphic) است و به تصویری گفته می شود که در آن اطلاعات، آمار و یا هرگونه دانشی در قالب تصویر و با استفاده از نمودارهای گرافیکی، چارت و سایر آیکون ها و تصاویر جذاب ارائه شود و هدف آن ساده‌سازی فهم اطلاعات پیچیده و یا جذاب نمودن اطلاعات باشد.

اینفوگرافیک برای رسیدن به مقاصد مختلفی همچون اطلاع‌رسانی، افزایش سرعت انتقال اطلاعات، آموزش، قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در فضایی کم، راهنماهای کاربردی، نتایج یک تحقیق علمی و یا نظرسنجی، جلب توجه بینندگان به یک موضوع، نقشه‌ها و مسیریابی، جمع آوری چند نوع اطلاعات در یک تصویر و دهها مورد دیگر به کار می رود.

اینفوگرافیک  یا همان داده‌نمایی  در حقیقت استفاده از هنرگرافیک و تصویر سازی به منظور رساندن اطلاعات به مخاطب است. معمولا زمانی از اینفوگرافیک‌ها استفاده می‌کنیم که توضیح ساده و سریع داده‌ها مدنظر ما باشد. با وجود تلاش‌های بسیار طراحان اینفوگرافیک برای ساده کردن موضوع و رساندن مطلب از طریق تصویرسازی درست، باز هم امکان دارد در برخی موارد بیننده قادر نباشد به طور کامل موضوع را درک کند به همین منظور هنر پویاسازی تصاویر می‌تواند بسیار مفید باشد.

در ابتدا لازم است که با انواع اینفوگرافیک‌ها آشنا شوید.

اینفوگرافیک‌ها بر اساس شکل پیاده‌سازی، به چهار دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شوند:

ایستا، پویا یا اینفوموشن، تعاملی و فیزیکی یا سه بعدی


اینفوگرافیک ایستا:

در اینفوگرافیک ایستا،کلیه اطلاعات در یک نگاه به صورت یک تصویر واحد نمایش داده می‌شوند.

اینفوگرافیک پویا:

اطلاعات در توالی خطی به صورت متحرک و انیمیشن ارائه می‌شوند.

اینفوگرافیک تعاملی:

در اینفوگرافیک تعاملی، اطلاعات معمولا در وب و بنا بر انتخاب کاربر به نمایش در می‌آید.

اینفوگرافیک فیزیکی:

اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت سه بعدی نشان داده می‌شوند.


حالا، پس از آشنایی با انواع اینفوگرافیک، لازم است بدانید که برای تولید یک اینفوگرافیک جذاب در راستای استراتژی‌های محتوا یا Content Strategy، و در نتیجه رشد کسب و کار و رونق و توسعه‌دادن به فعالیت‌های بازاریابی، چه اقداماتی باید انجام داد. برای این امر شما نیاز به انجام چهار اقدام پایه‌ای دارید. البته هرکدام از این بخش‌ها دارای جزئیاتی هم هستند و مثلا تهیه گرافیک یک اینفوگرافیک که کار تخصصی یک گرافیست یا تصویرگر است، خود مراحل خاصی را می طلبد. اما چهار بخش اصلی برای استفاده بهینه از اینوگرافیک شامل انتخاب موضوع مناسب، تحقیق و جمع آوری اطلاعات، تهیه اینفوگرافی و توزیع آن در کانال‌های موثر است.

مهمترین هدف ایجاد و توزیع اینفوگرافیک، ارائه بهتر محتوا و بالابردن ترافیک بازدیدکنندگان است. باید اینفوگرافیکی انتخاب و تولید کنید که با استقبال روبرو شود و برای شما مخاطب جذب کند. اما برای تهیه یک اینفوگرافیک جذاب لازم نیست حتما مطلب خیلی جدیدی را ارائه کنید. از آنجایی که اینفوگرافیک، حجم زیادی از اطلاعات را با تصویر به مخاطب عرضه می‌کند، می‌توانید از این خاصیت اینفوگرافیک کمک گرفته و یک مساله پیچیده و بغرنج را ساده کنید و به گونه‌ای به مخاطب عرضه کنید که به سادگی آن را درک کند. دقت داشته باشید که معمولا اینفوگرافیک‌هایی با موضوعات خیلی تخصصی و جزیی شده در مورد یک بعد از یک مساله خاص، شانس شما را برای ارتباط با مخاطب کاهش می‌دهند. بنابراین تلاش شما همواره درجهت ساده‌سازی یک مسئله و ارائه راه‌حل‌های اجرایی آن باشد.

در مورد بازار هدف خود تحقیقات جامع و کاملی انجام دهید، چرا که رسانه‌های اجتماعی بهترین ابزار برای فهمیدن روند و چگونگی رشد بازار هدف شما و استخراج آنهاست.

اینفوگرافیک شما باید حاوی پیام باشد. پس ابتدا باید اطلاعات مرتبط با موضوع را جمع آوری کنید (می‌توانید از اطلاعات آماری مرتبط، عکس‌ها و چارت‌ها و نمودارهای مختلف استفاده کنید) و سپس با استفاده بجا از کلمات کلیدی، پیام خود رابه طرز زیرکانه و خلاقانه‌ای به مخاطب ارائه دهید.

پس از تولید محتوا، باید اینفوگرافیک خود را طراحی کنید یا به متخصص این کار سفارش دهید تا برایتان طراحی کنند. (در این مرحله به عناصر بصری مانند کدگذاری رنگی، طراحی‌ها و آیکون‌های مرجع، بسیار دقت کنید) سپس اینفوگرافیک خود را پخش کنید. برای بردن ترافیک به سایت خود بهتر است ابتدا آن روی وبلاگ خود بگذارید، سپس آن روی رسانه های اجتماعی پست کنید. همچنین می‌توانید از روی آن یک ویدیو تهیه کنید و روی سایت‌های به اشتراک‌گذاری ویدیو ارسال کنید. یکی از بهترین رسانه‌های اجتماعی نوین برای قرار دادن اینفوگرافی‌تان، سایت پینترست است. جالب است که بدانید، پینترست در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، بیشترین رشد را در میان رسانه‌های اجتماعی داشته و اکثر کسب و کارها از آن برای جذب مخاطب توسط اینفوگرافی‌هایشان استفاده کرده‌اند.

پس به طور خلاصه می‌توان گفت که کاربرد اینفوگرافیک برقراری ارتباط یک پیام با مخاطب، ارائه‌­ی میزان زیادی از اطلاعات بهم فشرده و فهم راحت آن­‌ها، آنالیز داده­‌ها طبق سفارش برای یافتن رابطه­‌های علت و معلولی و تعیین کردن مسیر در مانیتور­ها با پارامتر­های دقیق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *