بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

تاریخ بروز رسانی مهر ۲ام, ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۹ ق٫ظ

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا SMM که مخفف عبارت Social Media Marketing است، یکی از روش‌های مهم دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود که استفاده از آن با توجه به حضور گسترده مخاطبین در پلتفرم‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام و توییتر برای کسب و کار شما بسیار مفید خواهد بود اما در نظر داشته باشید که بازدهی و موفق شدن در این روش زمانبر و مستلزم هزینه کردن است. زیرا مخاطب در چند ماه اول فعالیت‌تان، تنها با شبکه‌های شما درگیر می‌شود و نباید انتظار سودهی سریع را داشته باشید.

هنگامی که قصد دارید از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، در نظر داشته باشید که باید وب سایت خود را برای خدمات‌رسانی کامل به مشتریان خود آماده کرده باشید و از طریق هدایت کاربران به وب‌سایت، ترافیک سایت‌تان را بالا ببرید و در واقع مخاطب را به خریدار تبدیل کنید.

داشتن یک حساب کاربری فعال در هر یک از شبکه‌های اجتماعی و حضور و فعالیت مستمر در آن، استفاده از پست‌های جذاب، عکس و ویدیوهایی با محتوای جدید، می‌تواند باعث افزایش مخاطبان شما شود که این افزایش به فروش بیشتر محصولات و عرضه بهتر خدمات شما منتهی می‌شود ولی بدون داشتن تیمی مجرب، خلاق و حرفه‌ای در حوزه دیجیتال مارکتینگ، نمی‌توانید به این هدف دست پیدا کنید.

پس از عضویت در شبکه‌های اجتماعی که با توجه به اهداف کسب و کارتان باید هوشمندانه بهترین پلتفرم را انتخاب کنید، باید با دقت و با توجه به جزییات مخاطبین هدف را انتخاب کنید، جزییاتی مانند سن، شغل، محل سکونت، علاقه‌مندی‌ها، درصد نفوذ و محبوبیت بیشترین شبکه اجتماعی مورد استفاده و…

از مهم‌ترین موارد برای موفق شدن در کسب و کارهای اینترنتی، همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، تولید محتوای کاربردی و هدفمند است. برای حضور پرقدرت در شبکه‌های اجتماعی و پیشی گرفتن از رقبای خود باید به تولید محتوای صفحه خود اهمیت بسیار زیادی بدهید، وقت و انرژی کافی گذاشته و از افراد خبره و خلاق استفاده کنید. پی بردن به بهترین ساعات شبانه‌روز برای دیده شدن پست‌هایی که به اشتراک می‌گذارید و تولید محتوای جذاب با استفاده از تمام ابزارهایی که در دست دارید مانند تصویر، اینفوگراف و ویدیو به موفقیت شما کمک شایانی خواهد کرد. فراموش نکنید که برای ارتقا کسب و کار و برندتان به مشتریان وفادار احتیاج دارید. پس آن‌ها را با عرضه محتوای خاص و مورد نیازشان جذب کنید و با اهمیت دادن به کیفیت هرآنچه که ارائه می‌کنید، در کنار خود نگه دارید.

از به اشتراک گذاشتن لینک‌های مکمل هم غافل نشوید. این کار باعث می‌شود که ارزش و اعتماد به شما افزایش یافته و متعاقبا دیگران هم به شما لینک بدهند.

در انتها به‌طور خلاصه به بررسی شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده در ایران بپردازیم.

تلگرام از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی برای تبادل اطلاعات، عکس، ویدئو و …غیره است. بنابراین به شدت مورد توجه صاحبان برندها قرار گرفته است. برای اینکه دنبال‌کننده های خود را در تلگرام افزایش دهید از چند روش می‌توانید استفاده کنید.

یکی از راه‌‌های جذب مخاطب تبلیغ برندتان در کانال‌های پرمخاطب است. بنر تبلیغاتی خود را با یک محتوای کوتاه و جذاب به همراه دکمه CTA که می‌تواند لینک کانال تلگرام یا وبسایت شما باشد، در این کانال‌ها قرار دهید.

از کانال‌های معرفی استفاده کنید که در ابتدای فعالیت روش خوبی به نظر می‌رسد، زیرا بیشتر مردم برای پیدا کردن کانال‌های مورد نظرشان، عضوشان می‌شوند.

اگر وب‌سایت فعالی دارید لینک کانال تلگرام‌تان در آن قرار دهید و اگر از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنید آدرس کانال را به مشتریان فهرست خود معرفی کنید.

اینستاگرام هم از محبوبترین رسانه‌های اجتماعی در ایران و دنیا است و برندهای مرتبط با شیوه زندگی، مد، غذا و مارک‌های لوکس بیشتر از آن استفاده می‌کنند. ولی هر کسب و کاری می‌تواند با دانش کافی و استفاده بهینه از امکانات اینستاگرام مانند استوری، هشتگ اینستاگرامی، امکان پاسخگویی در کامنت‌ها، امکان نوشتن پروفایل جذاب، برگزار کردن مسابقات اینستاگرامی و ایجاد کمپین‌های مرتبط به موفقیت بالایی دست پیدا کند.

توییترکه قابلیت به اشتراک‌گذاری نوشته، عکس و ویدئو را دارد به شما امکان معرفی محصول و خدمات را در سطح وسیعی از مخاطبان می‌دهد. هشتگ‌ها نقش بسیار مهمی در دیده شدن پست‌ها دارند پس سعی کنید از هشتگ‌های به‌روز و مناسب استفاده کنید.

فیسبوک هم یک شبکه فراگیر است که محیطی دوستانه دارد و بهتر است که صفحه شما در فیسبوک تنها حالت تبلیغاتی نداشته باشد و در آن از پست‌های اجتماعی و آموزشی هم استفاده کنید. از مهمترین مزیت‌های فیسبوک امکان تبادل نظر و پرسش و پاسخ است.

لینکدین فضای بسیار مناسبی برای به اشتراک‌گذاری سوابق کاری و نیازمندی‌های شغلی و بهترین محیط برای گفتگوی پیشرفته در رابطه با صنعت مورد نظر شما است. توجه داشته باشید که لینکدین محلی برای قروش مستقیم محصولات نیست و برای معرفی و تبلیغات محتوایی و همچنین به اشتراک‌گذاری پست‌هایی نظیر آگهی‌های شغلی، جستجو برای کار و توصیفات شرکتی استفاده می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی دیگری هم هستند که کارایی و مخاطبان بالایی دارند ولی ما در این مطلب به پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایران پرداختیم.

این بر عهده‌ی شما است که بررسی کنید و ببینید کدام‌یک از این شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بهشت کسب و کارتان باشند. فقط به خاطر بسپارید نباید صرفا به بررسی شبکه‌های اجتماعی بپردازید، بلکه بررسی میزان مطابقت و هماهنگی آنها با کسب و کارتان نیز بسیار مهم است.

اگر می خواهید در مورد تلگرام و اینستاگرام بیشتر بدانید مطلب بعدی را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *