بازاریابی محتوا و اشتباهات رایج آن

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
mistake

تاریخ بروز رسانی مهر ۲ام, ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۹ ق٫ظ

بازاریابی محتوا یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که در آن محتوایی ارزشمند، کارآمد و با کیفیت برای راهنمایی خریداران و مصرف‌کنندگان و معرفی برند خود و جذب مشتری، تولید می‌شود. یعنی صاحبان کسب و کارها با تولید محتوای ارزشمند و جذاب، نگرش مخاطبان خود را نسبت به محصول یا خدماتشان عوض می‌کنند و با تولید و ترویج محتوای رایگان و ارزشمند در تلاش هستند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و با آن‌ها تعامل داشته باشند تا مردم آن‌ها را بشناسند، اعتماد کنند و به خرید و فروش با آن‌ها بپردازند.

ارائه محتوای باکیفیت مزایای بسیاری برای صاحبان کسب و کارها دارد. واضح‌ترین مزیت بازاریابی محتوا افزایش بازدید کننده وب‌سایت شماست که اهمیت بسیاری دارد، چرا که تولید محتوای مفید، مخاطبین را به وب سایت شما می آورد. جایی که محصولات، نوع ارائه خدمات و اطلاعات تماس شما نیز در دسترس آنها است.

هزینه استفاده از بازاریابی محتوا نسبت به دیگر روش‌های تبلیغاتی بسیار کمتر است. شما یکبار برای تولید محتوا هزینه می‌کنید که یک استراتژی کوتاه مدت نیست بلکه همیشگی است و محتویات ارزشمند به‌عنوان یک کتابخانه و رفرنس همیشه در دسترس مخاطب خواهد بود، ولی برای تبلیغات همیشه باید هزینه کنید تا تبلیغ‌تان در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد.

یکی دیگراز این مزیت‌ها این است که در بازاریابی محتوا، مشتری خودش می‌گردد و شما را پیدا می‌کند و به این دلیل که به میل و اراده شخصی خودشان خدمات یا محصولات شما را انتخاب کرده‌اند ماندگارتر هستند.

تولید محتوای ارزشمند وضعیت سئوی شما را بهبود می‌بخشد و در نتیجه می‌تواند لینک‌هایی را از جانب وب‌سایت های دیگر برای شما به وجود آورد، بنابراین گوگل شما را به عنوان منبعی معتبر به شمار آورده و در نتیجه‌ آن را در رتبه‌بندی لحاظ می‌کند که برای کسب و کار شما بسیار مهم است.

بازاریابی محتوا بهترین ابزار برای افزایش بازدید سایت است. محتوای شما هر جایی که توزیع شود باعث ایجاد ترافیک می شود و ترافیک که بالا رود تعداد کاربران هم بیشتر می‌شود و در نهایت مشتریان بیشتری نصیب شما می‌شود و به سود بیشتری دست پیدا می‌کنید.

هر چه قدر که محتواهای شما برای مخاطب مفید و با ارزش‌تر باشند اعتماد او به شما به عنوان متخصص بیشتر می‌شود و به پاس همین احساس با خرید از محصولات یا استفاده از خدمات به شما پاداش می‌دهند.

با توجه به مواردی که اشاره شد می‌توان اذعان کرد بازاریابی محتوا قدرتمند ترین ابزار برای تبلیغ هر کسب و کاری است و اگر شرکتی بتواند به خوبی از آن استفاده کند مطمئننا می‌تواند در کسب و کارش موفق شود.

در انتها هم به اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا می‌پردازیم.

عدم در نظر گرفتن مخاطبین در تولید محتوا، یکی از رایج ترین اشتباهات بازاریابی محتوا است. تولید محتوای فنی و اختصاصی کار هرکسی نیست و بسیار سخت است. نوشتن در سطحی بالاتر از درک مخاطبان خود را متوقف کنید و محتوا را هم سو و متناسب با کاربران هدف طراحی کنید، که اگر چنین نباشد محتوای تولید شده با وجود تمام هزینه‌ها و زمانی که صرف کرده‌اید، مخاطب خود را پیدا نمی کند و فایده‌ای ندارد.

یکی دیگر از اشتباهات بازاریابان این است که مدیریت درستی در توزیع محتوا ندارند و تمام انرژی و تمرکز خود را فقط بر روی تولید یک مجتوای ارزشمند معطوف می‌کنند. ولی باید برای توزیع محتوای خود یک برنامه ریزی قوی و منظمی داشته باشید و به گذاشتن یک مقاله در سایت خود اکتفا نکنید، چرا که مخاطبان محدودی را پوشش خواهد داد.  برای مثال شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، گوگل پلاس و… می‌توانند شبکه‌های خوبی برای جمع آوری مخاطبان بیشتر برای توزیع هر چه بهتر تولید محتوای شما باشند.

اگرچه محتوای شما هرگز نباید تنها به دنبال تحقق اهداف سئو باشد، ولی وقتی کاربران و مخاطبین به وسیله موتورهای جستجوگر به محتوای سایت شما وارد می شوند،  به این معنی است که کلید واژه هایی که در محتوا به کار برده اید بسیار مهم بوده است. پس باید کلمات کلیدی اصلی را شناخته و آنها را به خوبی در محتوا استفاده کنیم اما این را هم باید مد نظر داشت که توجه بیش از حد به کلیدواژه ها باعث دور شدن شما از هدف اصلی یعنی تولید محتوای حرفه‌ای است. بنابراین باید با مدیریت منظم و پایدار، تمرکز متعادلی در بخش سئو ایجاد کنید.

از دیگر اشتباهات بازاریابی محتوا عدم آپدیت محتواهای قدیمی است. می‌توانید به راحتی محتوای قدیمی را به روزرسانی کرده و در سایت‌های مختلف دیگر یا در شبکه‌های اجتماعی قدیمی و پلتفرم‌های جدید منتشر کنید.

استفاده‌ی بیش‌ازحد از محتوای تبلیغاتی مخاطب را خسته می‌کند و درصورتی‌که مطالب بیش‌ازحد زمینه فروش داشته باشد، او را از شما دور می‌کند.  بنابراین باید سرگرم‌کننده، الهام‌بخش و متقاعدکننده یا  آموزنده باشند. از ارسال پیام مناسب به مخاطب خود اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت وقت و انرژی خود را هدر می‌دهید.

و حرف آخر این که؛ در نظر داشته باشید که طراحی و ظاهر وب سایت، خواننده را در مسیر بازاریابی شما هدایت می‌کند، اما چیزی که خواننده را به انجام فعالیت وامی‌دارد، محتوا است. اطمینان پیدا کنید که هر چه در توان دارید را برای بهبود تجربه خوانندگان خود صرف می‌کنید.

این بهترین راه برای تبدیل آن‌ها به مشتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *