بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

تاریخ بروز رسانی مهر ۲ام, ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۶ ق٫ظ

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی، یکی از روش‌های بازاریابی است که متخصصین حوزه بازاریابی به کار می‌گیرند تا باعث اشتراک‌گذاری سریع‌تر و بیشتر محتوا در فضای شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران شوند. در واقع، محتوای ویروسی به هر نوع از محتوای نوشتاری، تصویری و یا ویدئویی می‌گویند که در فضای آنلاین به سرعت منتشر شده و در مدت زمان بسیار کوتاهی بازدید بسیار بالایی دارد. این محتواها معمولا در فضای مجازی، توسط کاربران بسیاری به اشتراک گذاشته می‌شوند و همینطور وب‌سایت‌ها لینک آن را قرار می‌دهند. به طور کلی هر نوع محتوایی که بسیار جذاب باشد و مخاطب را به اندازه کافی برای اشتراک‌گذاری جذب کند، محتوای ویروسی نام دارد.

در تولید محتوای ویروسی نکته مهم این است که بودجه تبلیغاتی زیادی لازم نیست و به جای اینکه برای تبلیغ در کانال‌ها و پیج‌ها و تبلیغات محیطی و … هزینه کنید، کاری می‌کنید که مردم خودشان داوطلبانه و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای محتوای تولیدی شما را تبلیغ کنند. پایه این روش همان تبلیغات دهان به دهان است که به خاطر راضی بودن یک مشتری به بقیه نیز معرفی می‌شود و عملا دیگران به صورت رایگان شما را تبلیغ می‌کنند.

نشر ویروسی (وایرال شدن محتوا) چگونه انجام می‌شود؟

مفاهیم کاربردی و مفید، ارزش به اشتراک‌گذاری دارند. محتوا باید به اندازه‌ای هیجان‌انگیز، جذاب و تازه باشد که مخاطب احساس کند اطلاعات با ارزش و کمیابی در اختیار دارد و جزو اولین نفراتی است که آن را می‌داند و به اشتراک می‌گذارد. دقت داشته ‌باشید که نحوه‌ی ارائه‌ی اطلاعات به اندازه‌ی مفهوم آن اهمیت دارد و از آنجا که تصاویر قدرت شگفت‌انگیزی در اینترنت دارند، در کنار تولید محتوای کاربردی حتما استفاده درست از عکس در متن را مد‌نظر داشته‌ باشید. این عکس‌ها می‌توانند به صورت دسته‌ای باشند و یا می‌توان از یک عکس اینفوگرافیکی و یا یک ویدیو استفاده کرد، به‌این‌ترتیب محتوای شما دارای جاذبه بصری لازم، قابل اشتراک‌گذاری و منحصر به فرد می­‌شود.

اگر می‌خواهید محتوای شما به سرعت به اشتراک گذاشته شود، باید محتوا را حول موضوعی تهیه کنید که به افراد بیشتری در جامعه مربوط باشد. ایجاد احساسات مثبت وحتی منفی از طریق محتوا وگره‌ زدن مضمون محتوا با زندگی شخصی، می‌تواند باعث شود افراد آن را به اشتراک بگذارند، مثلا یک مشکل یا یک دغدغه مشابه بین افراد مختلف، باعث می‌شود که انگیزه‌ای برای به اشتراک‌گذاری در مخاطبین ایجاد شود.

باید به نشانه‌ها در محیط اطراف و زندگی روزمره کاملا دقت کنید، یک نشانه گاهی می‌تواند یک رنگ، علامت، نماد، برند و یا حتی یک تاریخ خاص باشد که باعث شود مردم به موضوع یا محصول خاصی فکر کنند و یا در موردش صحبت کنند، باید بفهمید چه نشانه و یا چه انگیزه‌ای باعث می‌شود مردم به خدمات یا محصول شما فکر کنند و در موقعیت‌های مورد نظر و در زمان مناسب، آن را به یاد آورند.

یکی دیگر از گزینه‌هایی که به وایرال شدن یک محتوا کمک می‌کند، ایجاد امکان نظردهی توسط مخاطبان است. این که مخاطب بتواند نظرات مثبت و منفی خود را بیان کند، به نوعی تعامل او را با محتوایی که تولید کردید افزایش می‌دهد و احتمال اینکه محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارد بیشتر می‌شود.

درست است که شما همواره باید محتوا را برای مخاطب هدفتان تولید کنید، اما هیچگاه منشن کردن افراد تاثیر‌گذار(اینفلوئنسر) را فراموش نکنید. واقعیت این است که درخواست از اینفلوئنسرها برای به اشتراک گذاری محتوا کار سختی است و خیلی اوقات نتیجه بخش هم نیست. اما هدف ما رسیدن به محتوای ویروسی است. به این مفهوم که محتوا بیشترین به اشتراک‌گذاری را داشته باشد، انتشار محتوا توسط این افراد به وایرال شدن محتوای شما کمک خواهد کرد. بر اساس یافته‌های دانشگاه کلمبیا لینک کردن پست‌هایتان به اینفلوئنسر‌ها و به دنبال آن، به اشتراک‌گذاری توسط آن‌ها، قطعاً نوشته‌ی شما را وایرال می‌کند.

داستان‌سرایی نکته دیگری است که به شدت در وایرال شدن محتوا اهمیت دارد. اگر بتوانید پیام خود را در قالب یک داستان به دیگران انتقال دهید، موفق خواهید شد. این‌که بتوانید محتوا را در قالب داستان بیان کرده و به آن صورت داستانی بدهید، به شما برای ساخت محتوای وایرال ایده می‌دهد.

لیست‌ها جزو مؤثرترین محتواها در اینترنت است. لیست‌ها معمولاً در شمار بالایی بین کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود و مخاطبان را با درصد بالایی با خود درگیر می‌کند. مطالب لیست‌دار مطالعه را برای خواننده راحت‌تر می‌کند و به راحتی می‌تواند کلیت مطلب را بررسی کند و خواننده بین حجم زیاد مطالب بدون عنوان سردرگم نمی‌شوند.

نکته دیگری که در تولید محتوای متنی اهمیت دارد، توجه به عنوان‌هایی است که انتخاب می‌کنیم. عنوان‌های جذاب رغبت بیشتری را در مخاطب ایجاد می‌کند. از آنجایی که بسیاری از بازدیدکنندگان تنها ۲۸% از مقاله‌ی شما را می‌خوانند، باید توجه آن‌ها را در همان ابتدای ورودشان جلب کنید و این‌کار را با استفاده از جملات کوتاه و تیترهای خلاقانه انجام دهید.

قابل‌اعتماد بودن در فضای مجازی عامل حیات شماست و همیشه باید اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید که بر مبنای واقعیت است. اگر شما از منابع دیگر اخبارتان را کسب می‌کنید و نمی‌توانید نام منبع را در مطلبتان ذکر کنید به ‌عنوان منبع شناخته می‌شوید و درست و غلط اخبار به‌پای شما نوشته می‌شود. اکثر مردم ترجیح می‌دهند که برای اعتماد سازی و کسب اعتبار برای خود محتواهایی را نشر دهند که منبعی موثق دارند.

تعیین این‌که بازاریابی ویروسی دقیقاً چه میزان به افزایش فروش و افزایش نرخ بازگشت سرمایه کمک کرده است، کار ساده‌ای نیست. اما می‎‌توان گفت مهم‌ترین شاخص ارزیابی اثربخشی وایرال مارکتینگ، تعداد بازدید از محتوا و تعداد دفعات اشتراک‌گذاری است. بنابراین همسو بودن استراتژی فعالیت در شبکه­‌های اجتماعی با استراتژی بازاریابی محتوا، امری ضروری برای موفقیت یک کسب و کار به شمار می­‌رود و عملکرد مناسب شما در بازاریابی محتوا موفقیت شما در بازاریابی از طریق شبکه­‌های اجتماعی را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *