بازاریابی چریکی

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
guerilla marketing

تاریخ بروز رسانی مهر ۲ام, ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۵ ق٫ظ

بازاریابی چریکی (guerilla marketing) یا بازاریابی پارتیزانی یک استراتژی تبلیغاتی است که در آن از راهکارهای ارزان و خلاقانه و با استفاده از ابزارهایی غیر معمول که منجر به حصول بیشترین و بهترین نتیجه ممکن می‌شود، استفاده می‌کنیم.

در این روش از بازاریابی، باید با تکیه بر خلاقیت بسیار و انرژی و زمان کافی استراتژی خود را پیش ببریم. بازاریابی چریکی درباره بدست آوردن مشتری با غافلگیری، اثرگذاری ثابت و تولید محتوای زیاد در شبکه‌های اجتماعی است، خلق محتوایی که منجر به ایجاد حواشی بسیار زیادی در رسانه‌ها شود. با توجه به آنکه بازاریابی چریکی بر تکنیک‌هایی مانند روابط خوب، خلاقیت و رضایت تاکید دارد، انتظار می‌رود که یک بازاریاب خوب پارتیزانی روابط موجود را به خوبی شناخته و پتانسل‌های آن را به خوبی درک کند. در واقع می‌توان گفت در بازاریابی پارتیزانی روابط، اصل اساسی موفقیت به شمار می‌رود.

بازاریابی چریکی به نسبتِ انواع سنتی‌تر بازاریابی و تبلیغات اثر بیشتری روی مصرف‌کنندگان بر جای می‌گذارد. این مسئله به این دلیل رخ می‌دهد که در کمپین‌های بازاریابی چریکی هدف برانگیختن مشتری در سطحی شخصی‌تر و به‌ یادماندنی‌تر است، بنابراین بازاریابی چریکی راهی عالی برای به چشم آمدن، متمایز شدن از رقبا و کسب شهرت است.

تاکتیک بازاریابی چریکی روشی بسیار موثر و مناسب برای کسب و کارهای کوچک محسوب می‌شود چراکه هنوز تصویری از آن‌ها در ذهن مخاطب شکل نگرفته که احتمال ازدست‌دادن آن را در نظر بگیرند و  هر تعداد مخاطبی که با صرف هزینه‌ا‌ی اندک جذب کنند، صرف‌نظر از بخشی از مخاطبان که برداشت خوبی از برنامه‌ی چریکی نداشته‌اند، باز هم یک پیروزی محسوب می‌شود. همچین در این روش کمبود بودجه را می‌توان با خلاقیت بیشتر، تفکر بیشتر و تلاش بیشتر حل کرد که برای کسب و کارهای کوچک نکته بسیار مهمی است.

اصل اساسی در بازاریابی چریکی این است که بیشتر از این که تمرکزمان بر جذب مشتری جدید باشد، بر مشتریان فعلی (یا حداقل کسانی که ما را می‌شناسند) تمرکز می‌کنیم و جمع آوری اطلاعات در مورد آنها سنگ بنای فعالیت های بعدی شما خواهد بود.

 

انواع بازاریابی چریکی

 

بازاریابی ویروسی

در بازاریابی ویروسی تلاش می‌کنیم تا اطلاعات مربوط به خدمات یا محصولات برند خود را بین مردم پخش کنیم، با این تفاوت که این عمل توسط خود مردم (مثل فراگیر شدن یک ویروس) انجام می‌شود. بازاریابی ویروسی یکی از مهمترین بخش‌های بازاریابی چریکی است. تجربه نشان داده است کمپین‌هایی که با روند اجتماعی همگام بوده‌اند یا به عبارت دیگر سوار موج‌های اجتماعی شده‌اند در وایرال شدن بسیار موفق‌تر بوده‌اند.

 

بازاریابی خارجی

در این روش بازاریابی، بیشتر تمرکزمان بر این است که چیزی را در محیط بیرون به شکلی،  مانند قرار دادن یک شیء قابل حذف روی یک مجسمه، یا قرار دادن کارهای هنری موقت روی پیاده‌روها به حوزه کسب و کارمان ربط بدهیم. اضافه کردن چیزهایی به آنچه از قبل در محیط شهری وجود داشته است باعث جلب توجه و برانگیختن سر و صدا در مورد آن محصول یا خدمت است. این نوع بازاریابی از روش های تبلیغاتی معمول استفاده نمی‌کند و  اغلب شامل یک روش تبلیغات غیر متعارف، خلاقانه و جذاب است.

 

بازاریابی داخل

مانند بازاریابی چریکی خارجی است، فقط آنکه محل آن در داخل اماکنی مانند  مانند مترو، فروشگاه، دانشگاه و ساختمان های دیگر است. با توجه به قابلیت‌هایی که در داخل اماکن وجود دارند ایده‌های مختلف و قابل توجهی می‌توانند در این زمینه استفاده شوند.

 

بازاریابی تجربی

در این روش بازاریابی، تجربه‌ای شخصی برای مخاطب ایجاد می‌شود تا در خاطر وی ماندگار بشود و کاری می‌کنیم که مخاطب، استفاده از محصول ما را تجربه کند. مانند گذاشتن صندلی ماساژور در اماکن عمومی.

 

بازاریابی کمینی یا غافلگیری

به استراتژی های بازاریابی در ترویج یک برند در رویدادهای مهم اجتماعی و ورزشی مانند کنسرت یا مسابقات فوتبال، بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ی اسپانسری، بازاریابی کمین گفته می‌شود. متمایزترین ویژگی‌ بازاریابی کمینی این است که چگونگی عملکرد آن پیش‌بینی‌ نشده است.

چون شرکت‌های کوچک از پس هزینه سنگین تبلیغات در رویدادهای بزرگ برنمی‌آیند، باید از تدابیر خلاقانه‌ای برای جلب توجه جمعیت استفاده کنند.

 

مزایای بازاریابی چریکی

به دلیل آنکه در بازاریابی چریکی استفاده از وسایل و محیط اطراف بسیار معمول است و یکی از اهداف بازاریابی چریکی گره زدن تبلیغات با همین محیطی است که مشتری هر روز با آن سروکار دارد، رابطه‌ای روانشناختی بین تبلیغ شما با آن محیط یا وسیله شکل می‌گیرد که باعث می‌شود مشتری با نگاه به محیط اطراف ناخودآگاه، حتی در زمان‌هایی که تبلیغ شما دیگر وجود ندارد به دلیل پیوندی که از قبل بین محیط پیرامون و تبلیغ شما وجود داشته است، به یاد تبلیغ شما بیفتد.

همانطور که اشاره کردیم بازاریابی چریکی به علت کم‌هزینه  و پربازده بودن برای کسب و کارهای کوچک بسیار مناسب است و از طرفی دسترسی به مخاطبان را بیشتر می‌کند و از این طریق به رشد کسب و کار کمک می‌کند. در این روش با با وارد کردن شوک، ایجاد جذابیت تجربی یا بصری و حتی مرموز بودن و شاید ایجاد لذت، جلب توجه کرده و ذهن مخاطب را درگیر می‌کنید. بنابراین، مخاطب برای مشاهده و درک آن و در بسیاری از اوقات برای تجربه آن وقت می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *