اهمیت کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه

اهمیت کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه

روش کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه در حال حاضر یکی از بهترین روش های متداول مارکتینگ به ویژه میان برندهای مطرح دنیا است. در کمپین 360 درجه در واقع  انتظار داریم گروه مخاطب ما مکررا در موقعیت‌های مختلف در معرض پیام ما قرار بگیرد. اصل اول و اساسی کمپین‌های ۳۶۰ درجه فاکتور یکپارچگی است و در آن تلاش می‌شود که پیام تبلیغاتی برند از طریق بسترهای مختلف به دست مخاطبین هدف برسد. مهم نیست مشتریان کجا باشند، از طریق تبلیغات پرینتی، تبلیغات در مغازه، تبلیغات دیجیتال و شبکه های اجتماعی می‌توانند ارتباط با برند شما را تجربه کنند. مثلا مخاطب با روشن کردن تلویزیون یا رادیو، دیدن بیلبوردها در سطح شهر یا جستجو در صفحات اینترنت برای انجام کارهای روزانه،  به‌صورت یکپارچه در معرض تبلیغات شما قرار می‌گیرد. در واقع اهمیتی ندارد که مخاطب چه می کند. شما او را پیدا می‌کنید و پیام تبلیغاتی خود را به او می‌رسانید.

درکمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه، به کمک امکاناتی که در اختیار دارید ارتباطی موثر و کامل با مخاطبان برقرار می‌کنید و کل چرخه خرید از کشف محصول و برند، تا خرید و تکرار خرید مشتری را پوشش می‌دهید.

یکی از مزایای کمپین 360 درجه این است که به دلیل پوشش دادن انواع مختلف تبلیغات اعم از تبلیغات محیطی، موبایل، تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی و … با تغییرات و پیشرفت تکنولوژی همگام است و به شما این امکان را می‌دهد تا هر تغییری را در کمپین اعمال کنید. همچنین از دو روش آنلاین و آفلاین به صورت همزمان استفاده می‌کند و به شدت روی صرف زمان و ارسال پیام به صورت یکپارچه تمرکز دارد.

اولین قدم هنگام شروع و طراحی یک کمپین تبلیغاتی، مشخص بودن هدف شما از اجرای کمپین تبلیغاتی است، شما باید به شکلی روشن و واضح بدانید که چه پیامی را می‌خواهید به مخاطب خود برسانید، مثلا اطلاع از یک برند جدید یا ویژگی‌های محصول یا حتی آخرین بروزرسانی تکنولوژی خدماتی که قبلا وارد بازار کرده‌اید. موردی که باید بسیار به آن دقت کنید این است که ممکن است مخاطب شما فقط در معرض یکی از رسانه ها قرار بگیرد، بنابراین این نکته را حتما در نظر بگیرید که هر طرح و ایده‌ی اجرا شده نیز باید به تنهایی بتواند کل پیام را به مخاطب منتقل کند. همچنین فراموش نکنید در حین طراحی کمپین تبلیغاتی خود و مشخص کردن اهداف مورد نظر، استفاده از کلان داده‌ها، هم در شناخت سلیقه و علاقه‌مندی‌های مخاطب به شما کمک می‌کند و هم این سرنخ را به شما می‌دهد تا بدانید انتقال چه پیامی برای مخاطب باورپذیرتر و کاربردی‌تر است. همچنین این امکان را می‌دهد تا به عکس‌العمل‌های مشتری به سرعت پاسخ دهید و در زمان و مکان مناسب، پیام درست را به مشتری منتقل کنید.

اهداف کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه

تنظیم و یا تغییر موقعیت برند در بازار

روند فضاسازی یا جایگاه‌سازی برای یک برند از اهمیت بالایی برخوردار است. این جایگاه به‌تدریج و بر اساس ارتباطات و تعامل با مشتریان شکل می‌گیرد و تنها انتشار یک تبلیغ تلویزیونی،بنرهای تبلیغاتی در بزرگراه‌ها و یا یک پست ساده در فضای مجازی کافی نیست. برای یافتن فضایی در ذهن مخاطب و مشخص کردن این جایگاه و یا تغییر آن، باید تمام ویژگی‌های برندتان را با اجرای کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه، نشان داده و دید تازه‌ای درباره محصولات و خدمات خود در جامعه ایجاد کرده و جایگاه برند خود را ارتقا بخشید.

استراتژی برندسازی مجدد

دلایل زیادی مانند عدم کارایی مناسب برند قبلی، تغییر کاربری کسب و کار، ورود به بازار یک منطقه جغرافیایی دیگر و… می‌تواند منجر به گرفتن تصمیم برای برندسازی مجدد شوند. در چنین شرایطی تنها روش تبلیغاتی ۳۶۰ درجه موثر خواهد بود، زیرا باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای ارائه هرچه بهتر برند جدید و جلب دوباره اعتماد مشتریان استفاده کنید.

مقابله با چالش های احتمالی

شما در روند مدیریت کسب و کارتان بارها با بحران‌ها و مشکلات زیادی مواجه خواهید شد و تنها روشی که می‌تواند با بالاترین ضریب اطمینان ممکن، از چالش های احتمالی پیشگیری کند کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه است. هنگامی‌که از این روش استفاده می‌کنید، دائما در حال بررسی زوایای مختلف مجموعه خود هستید.

حیاتی دوباره به یک محصول ضعیف

گاهی، بعضی از برندها به کمک بازاریابی ۳۶۰ درجه، محصولاتی که از نظر عملکردی و یا کیفیت چندان مطلوب نبوده‌اند را احیا می‌کنند. برندهایی که محصولاتی با عملکرد ضعیف داشته‌اند، برای معرفی ورژن جدید محصول خود از کمپین‌های ۳۶۰ درجه استفاده می‌کنند. وجود این دسته از محصولات به هیچ عنوان دور از انتظار نیستند و حتی در کمپانی‌های موفق دنیا هم به دلیل عدم تمرکز بر بازاریابی بهینه‌ی محصولات در دراز مدت و تلاش کافی برای رفع مشکلات جزئی، اتفاق می‌افتد.

ابزارهای مورداستفاده در کمپین ۳۶۰ درجه

کمپین دیجیتال مارکتینگ ۳۶۰ درجه، همان طور که گفته شد از تمامی امکانات دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کند. تعدادی از این امکانات را بررسی می‌کنیم.

سایت

داشتن یک وب سایت امروزه بسیار مهم است. در واقع بستری برای رونق کسب و کارهای امروزی است. اهمیت داشتن وب سایت این است که هنگامی که مخاطبین نام برند شما را در فضای وب سرچ می‌کنند باید سایتی از برند شما را پیدا کنند تا تبلیغات شما بی‌نتیجه نباشد و بتوانید ارتباط بهتر و موثرتری با مشتری داشته باشید.

تولید محتوا

تولید محتوای با کیفیت نشان‌دهنده این است که شما در حوزه کاریتان تخصص لازم را دارید و همچنین موجب افزایش ترافیک و افزایش بازدید بیشتر برای وب سایت شما خواهد بود.

شبکه های اجتماعی

توسعه روزافزون شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را به یکی از مهمترین بسترهای قابل استفاده با بازخوردی بالا که تعامل مخاطبان با برند را افزایش می‌دهند، تبدیل کرده است. ضمن آن‌که امکان به اشتراک‌گذاری پیام‌ها باعث می‌شود که تبلیغات در این برنامه‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده و بسیار تأثیرگذار باشد.

ایمیل

تبلیغات با ایمیل روش بسیار خوبی برای انتشار اخبار در مورد فروش یا رخدادهای مهم مانند تخفیف یا قرعه کشی است ضمن آن‌که علاوه بر سریع بودن در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه است. یکی دیگر از مزایای این روش تبلیغاتی این است که می‌توانید مخاطبان را دسته بندی کنید و پیام‌هایی که توجه‌شان را جلب می‌کند را برایشان ارسال کنید.

ویدئو

ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی یک روش ایده‌آل برای تبلیغ و شناساندن محصول یا برند است. چرا که درصد به اشتراک‌گذاری آن بالا است، در زمانی کوتاه اطلاعات زیادی را انتقال می‌دهد و همچنین اگر درست طراحی و ساخته شود توجه مخاطبان را به خود جلب می کند و منجر به سرگرمی مخاطبان می‌شود. بنابراین شما با ساخت یک ویدئوی تبلیغاتی که معرف برندتان است و به اشتراک‌گذاری آن در وب‌سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی به‌صورت مؤثرتری خواهید توانست مشتریان را برای خرید محصولتان ترغیب کنید.

تبلیغات پرینتی

تبلیغات پرینتی می‌تواند شامل بیلبورد، آگهی، پوستر، تراکت و هر نوع تبلیغ دیگری از این دست باشد. در این نوع تبلیغ، طراحی گرافیکی و یکپارچگی و پیام مناسب را مدنظر قرار دهید.

کارکنان شرکت و استفاده از تجربیات آن‌ها

کارکنان یک شرکت بیشترین دانش و اطلاعات را نسبت به آن شرکت و محصول تولیدی آن دارند و هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند جایگزین تجربه‌ای شود که مشتریان در تعامل مستقیم با آن‌ها خواهند داشت. تعامل کارکنان شرکت با مشتریان و پاسخ‌گویی به سؤالات آن‌ها از طریق برگزاری نشست‌های جمعی، کنفرانس ویدئویی و یا ارتباط تلفنی باعث به وجود آمدن اعتماد و آشنایی هرچه بیشترشان با شرکت می‌شود و مشتریان می ‌توانند دغدغه‌ها و مسائل خود را در مورد برند موردنظر مطرح کنند.

در پایان، دقت داشته باشید که با توجه به اهدافتان، میزان بودجه و پیامی که قصد دارید به مخاطبتان انتقال دهید ممکن است مواردی به این لیست اضافه یا از آن حذف شود.

یک دیدگاه بنویسید