محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز یا همان Evergreen Content  یکی از ابزارهای بازاریابی محتوایی به حساب می‌آید و محتوایی است که باعث حفظ ارتباط با مخاطب شود، متعلق به یک زمان خاص نباشد و پس از انتشار اولیه همچنان باعث افزایش ترافیک سایت شود. به عبارت دیگر به محتوایی گفته می‌شود که ارزش و بار معنایی خود را بر اثر گذشت زمان از دست نمی‌دهد و برای مدت زمان بسیار طولانی برای مخاطب، جذاب و کاربردی است. به همین دلیل باید سعی کرد تا تولیدکنندگان محتوا تا جایی که می‌توانند این جنس محتوا را در استراتژی بازاریابی محتوایی جای دهند. ولی مشکلی که در برخی موارد بر سر راه این مدل محتوا قرار می‌گیرد، سرعت بالای تغییر موضوع وب سایت‌ها می‌باشد. مباحثی مانند تکنولوژی، مطالبی که در مورد مناسبت ها و رویدادهای خاص هستند، خبرگزاری‌ها، آمار و ارقام مختص به یک بازه زمانی خاص و برخی موضوعات دیگر همواره به صورت روزانه و یا هفتگی دچار دگرگونی و یا به روزرسانی می‌شوند و به همین دلیل این نوع از محتوا برای موضوعات این چنینی کارایی ندارد.

برای این که فرق این نوع از محتوا را با سایر انواع آن به طور کامل درک کنید به این مثال توجه کنید. همین مقاله که در حال خواندن آن هستید برای مخاطبانی که به دنبال مفهوم و معنای محتوای همیشه سبز هستند اطلاعاتی ارائه می‌دهد که در یک بازه زمان طولانی کاربرد دارد و ارزش آن با گذشت زمان از بین نمی‌رود. در مقابل، یک متن خبر را در نظر بگیرید که ارزش و جذابیت آن برای مخاطب، بعد از مدت زمان کوتاهی از بین رفته و اخبار جدیدی بلافاصله جایگزین آن می‌شود.

تولید محتوای همیشه سبز برای رونق کسب و کار شما بسیار مهم است. اگر بتوانید یک محتوای همیشه سبز حرفه‌ای و جذاب تولید کنید، از سایت‌های دیگر به آن لینک‌های زیادی داده می‌شود و باعث افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو می‌‌شود که باعث افزایش فروش شما هم شده و شرکت شما را به برندی قدرتمند و پیشرو تبدیل می‌کند. محتوای همیشه سبز می‌تواند دائما مخاطبان جدید را به وبسایت شما جذب کند، آن‌ها را سرگرم کند و آموزش دهد و اخبار و اطلاعات را به گوش آن‌ها برساند. همچنین شما می‌توانید از ترافیک ایجاد شده به واسطه این نوع از مطالب به بهترین نحو در سیستم بازاریابی و فروش خود در بلند مدت استفاده کنید.کافی است به مخاطب خود مطلب همیشه سبز باکیفیتی ارائه کنید و سپس در پایان مطلب از وی بخواهید که برای دریافت همیشگی این نوع مطالب در خبرنامه شما ثبت نام کند. تجربه نشان داده که اگر در این مرحله بتوانید با دریافت اطلاعات اولیه مخاطب او را به یک سرنخ فروش یا Lead‌ تبدیل کنید، با حفظ ارتباط با وی و ایجاد تعداد بیشتری محتوای با کیفیت، در بلندمدت وی را به مشتری خود تبدیل خواهید کرد.

از مهمترین مواردی که در تولید محتوای همیشه سبز برای سایت‌تان باید در نظر داشته باشید،  استفاده درست و موثر از کلمات کلیدی مرتبط است. چرا که محتوای همیشه سبز در صورتی که مردم در موردش سرچ نکنند یا به کسب و کار شما مرتبط نباشد هیچ ارزشی ندارند. برای اینکه ببینید مردم چه کلمات کلیدی را در صنعت شما جستجو می‌کنند می توانید از سرویس های خود گوگل همچون Google Adwords و یا سرویس‌های مشابه استفاده کنید. با این روش می‌توانید رقابت برای هریک از این کلمات را ببینید و می‌توانید برای کلمات کلیدی خاص برنامه ریزی کنید، سپس با شناختن این کلمات کلیدی، می‌توانید آنها را به روش‌های مختلف در داخل نوشته‌های خود و به خصوص در تیتر مطالب به کار گیرید.

نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است که مخاطبان شما عمدتا مبتدی هستند و شما باید برای آنها محتوا تولید کنید. پس از به کار بردن اصطلاحات تخصصی و مباحث طولانی اجتناب کرده و محتوا را به شکلی ساده و با تقسیم آن به چند مبحث کوچک انجام دهید.

درست است که محتوای همیشه سبز به معنی قابل استفاده بودن برای مدت زمان طولانی است، اما سعی کنید که از طریق Google Analytics  و یا هر ابزار آماری دیگر مقالات قدیمی که هنوز دارای بازدید قابل توجهی هستند را پیدا کرده و تا حد امکان مطالبی که اطلاعات کاربر را درباره ی آن موضوع، به روز کنند را اضافه کرده و همچنین با استفاده از پلاگین  Last Modified Time stamp به جای نمایش تاریخ انتشار مقاله، تاریخ آخرین به روز رسانی نمایش دهید. زیرا این کار باعث می شود کاربر بداند مطلبی که پیدا کرده است قدیمی نبوده و زمان بیشتری در سایت شما سپری کند، که این مسئله به سئو شما کمک زیادی خواهد کرد.

چهار روش متداول در تولید محتوای سبز وجود دارد که شامل موارد زیر است:

 

  • ایجاد بخش سوالات متداول

برای ساخت چنین صفحه‌ای، ابتدا  سوالات پرتکراری که در کامنت‌های سایت وجود دارند را به دقت بررسی کرده و جواب‌های ساده، کوتاه و کاربردی را در اختیار مخاطبان قرار دهید. صفحه‌ی سوالات متداول بخش مهمی از سایت شماست و با توجه به سوال و جواب‌های پرکاربردی که در این صفحه وجود دارد، محتوای آن یک محتوای همیشه سبز برای کاربران محسوب می‌شود. چرا که آنها می‌توانند از این اطلاعات تا مدت‌ها استفاده کنند.

 

  • استفاده از واژه‌نامه

به عنوان یک کارشناس در حوزه کاری خودتان، شما بر اکثر کلمات و اصطلاح های زمینه کاری خود تسلط دارید، این در حالی است که مخاطبان شما در این سطح اطلاعاتی ندارند. به همین دلیل با ایجاد یک صفحه‌ی واژه نامه و توضیح این اصطلاحات می توانید به افزایش فهم کاربران از مقالات و نوشته هایی که تولید کرده ایدکمک فراوانی کرده باشید. همچنین داشتن واژه‌نامه باعث می‌شود افرادی که در محیط وب به دنبال معنای واژه‌‍‌های مرتبط با کسب و کار شما هستند از سایت شما دیدن کنند.

 

  • موضوعات تاریخی

موضوعات تاریخی هیچوقت کهنه نمی‌شوند و همواره افرادی وجود دارند که به دنبال وقایع تاریخی درباره‌ی هر موضوعی هستند. برای مثال می‌توانید درباره دوره قرون وسطا یا امپراطوری‌های دوران گذشته با دقت محتوا تولید کنید و برای اشخاصی که در حال جستجو و تحقیق هستند به عنوان منبعی دائمی برای به دست آوردن اطلاعات محسوب شوید.

 

  • چک لیست

چک لیست‌ها دستورالعمل‌هایی هستندکه مطالب دقیقی ارائه نمی‌دهند، بلکه دیدی کلی در مورد چگونگی انجام کارها را به مخاطب می‌دهند. مسائلی مانند بیشترین بهره با کمترین سرمایه‌گذاری، انجام حداکثری کارها در زمان حداقلی و استفاده از حداکثر توان کارگران و غیره، در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردارند و استقبال زیادی از این نوع مطالب شده و با حجم عظیمی از ترافیک در سایت مواجه می شوند.

با توجه به توضیحاتی که از ویژگی‌های محتوای همیشه سبز عنوان شد، می‌توان به این نتیجه رسید که این نوع محتوا شامل تمامی موضوعاتی است که جمعیت بزرگی از انسان‌ها در تمام دوران زندگی و یا بخش زیادی از آن، نیاز دارند. اگر از این دید به محتوای همیشه سبز نگاه شود تولید چنین محتوایی می‌تواند مانند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای جذب مخاطبان و بازدیدکنندگان به سایت و موفقیت در فعالیت‌های بازاریابی محتوایی شود.

یک دیدگاه بنویسید