گیمیفیکیشن (Gamification)

ساده‌ترین تعریف گیمیفیکیشن به این صورت است که گیمیفیکیشن یا بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزمهای بازی در فضاهایی است که به صورت پیش‌فرض برای بازی طراحی نشده‌اند. اگر گیمفیکیشن را یک روش بازاریابی آنلاین در نظر بگیرید، یعنی از ابزارهای سرگرمی برای اهداف تجاری مانند معرفی یک محصول استفاده می‌کنید.

شما به راحتی می‌توانید با استفاده از گیمیفیکیشن یا همان طراحی بازی‌گونه در زمینه‌های مختلف، نرخ فروش و مشارکت مخاطبان خود را افزایش دهید و با ایجاد حس رقابت، بازی و سرگرمی، القای حس موفقیت و در نهایت حس خدمت‌رسانی و مفید بودن مخاطبان خود را وسوسه و جذب محصول و خدمات خود کنید.

هدف بازی سازی این است که با انگیزه های طبیعی مخاطب مثل بازی و تفریح، او را درگیر محصول یا خدمات کسب و کار کند. در حال حاضر بیشتر کسب و کارها در هر زمینه‌ای، از پزشکی گرفته تا برندهای بزرگ، فروشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها از این ترفند برای درگیر کردن مخاطب با برند استفاده می‌کنند.

نقطه تمرکز گیمیفیکیشن در پاداش دادن به افرادی است که اعمالی مثل خرید اجناس شما، نظردادن و به اشتراک گذاشتن مطالب و محصولات شما را انجام می‌دهند. دریافت پاداش سبب آزاد شدن دوپامین در مغز انسان می‌شود که به همراه اندورفین، مسئول ایجاد حس لذت در بدن ما هستند. هنگامی که در بازی‌ها نتایج مثبتی کسب می‌کنیم، این دو ماده‌ی شیمیایی ترشح می‌شوند و احساس لذتبخشی را در ما ایجاد می‌کنند. هنگامی که شما در ابتدا پاداش و هدیه در اختیار مخاطب قرار می‌دهید، طی یک پروسه مشخص اعتماد وی نسبت به یک محصول جذب شده و نهایتا باعث جذب کامل مشتری و فروش شما می‌شود.

لزومی ندارد که این بازی حتما روی وب‌سایت طراحی شود. اپلیکیشن و صفحات مجازی برند نیز محل خوبی برای طراحی گیمیفیکیشن هستند. هدف اصلی استفاده از استراتژی بازی، ارتقای تجربه‌ی کاربر و هدایت آن به سمت تغییرات مثبت مورد نظر شماست و طراحی شما باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را درگیر کرده و انگیزه‌ی بیشتری بابت تعامل با محتوای شما پیدا کنند و اقدامات مورد نظر شما را انجام دهند.

در تمام بازی سازی‌ها، آنچه مدنظر است اضافه کردن امتیاز برای انجام وظایف و تعامل با موارد موردنظر صاحبان کسب و کار است. برای مثال شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم می‌کنند که پس از پست کردن هر نوع محتوا، کاربر از طریق دریافت لایک، کامنت و میزان به اشتراک‌گذاری پست تشویق شود و درگیری بیشتری با این شبکه‌ها پیدا کند یا صاحبان برند، برنده‌های گیمیفیکیشن را از طریق ایمیل یا اس‌ام‌اس از محصولات جدید خود آگاه کنند.

از مزایای مهم گیمیفیکیشن مناسب بودن آن برای نسل‌های مختلف است. طی سال‌های گذشته زندگی روزمره ما چنان در معرض تغییرات دنیای دیجیتال قرار گرفته که نه تنها با فوت و فن آن تا حد زیادی آشنا هستیم، بلکه شیوه راحت و سرگرم کننده انجام امور با آنها را بر بسیاری از راه‌های دیگر ترجیح می‌دهیم.

بازی‌های ساده با جایزه، به طرز شگفت‌آوری می‌توانند باعث افزایش مشارک کاربران شود. یک برنامه مسافرتی با مسابقه عکاسی، دادن یک مدال برای بیش از ۱۰ بار استفاده از برنامه، معرفی شدن برای شکستن رکورد دوستان، رتبه‌بندی کردن، تخفیف دادن در صورت انجام عمل دلخواه شما، تمام این موارد باعث می شود کاربر برنامه را باز نموده و شروع به استفاده از آن نماید.

شما با استفاده از گیمیفیکش می‌توانید برند خود را به شدت فراگیر و برای مخاطبتان جذاب کنید، چرا که شما در بازی می‌توانید ویژگی‌ها خود و محصول یا خدماتتان را در ذهن مخاطب ماندگار کنید و از ضمیر ناخودآگاه مخاطب استفاده کنید. تا به محصول یا خدمات شما اعتماد کند، حس خوبی که از برند شما دارد را با دیگران به اشتراک بگذارد.

 

یکی دیگر از مهمترین مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی، به دست آوردن اطلاعات و داده‌های با ارزشی نظیر نام، شماره تماس، پست الکترونیکی، آدرس محل سکونت و … است که از مخاطب خود برای بررسی رفتار مشتری و تحلیل‌تان از نیاز مشتری، پیدا می‌کنید.

گیمفیکیشن در بازاریابی به شما کمک می‌کند که یکی از مهمترین اصول بازاریابی، یعنی اختصاصی کردن آن را به بهترین نحو انجام دهید. با این روش از طرفی رابطه‌ای دائمی و مبتنی بر وفاداری بین خود و مشتری ایجاد می‌کنید و از سویی دیگر بین مشتری و محصول برقرار خواهیدکرد.

به طور کلی قابلیت‌های گیمیفیکیشن در تولید محتوا، تجارت الکترونیکی و مباحث آموزشی بیشتر به چشم می‌آید.

گیمیفیکشن بر خلاف آنکه در تولید محتوا هزینه خیلی زیادی ندارد ولی نقش موثر و به سزایی به عهده می‌گیرد. با استفاده از محتوا و یک بازی ساده می‌توانید مشتری را در وبسایت خود نگه داشته و در نهایت متقاعد به خرید یا دریافت خدمات کنید.

با توجه با رقابت شدید و علاقه روزافزون مردم به خرید و فروش آنلاین، استفاده از روش بازی‌سازی مانند تخفیف‌های ویژه می‌تواند مشتریان قدیم را وفادارتر کرده و مشتریان جدیدی را بدست آورد.

اگر آموزش را به شکل یک تفریح یا بازی نمایش دهید و اجرا کنید باعث افزایش اشتیاق یادگیری در دانش آموزان می شود. امروزه از راهکارهای بازی‌سازی برای ایجاد دوره‌های آموزشی به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود.

 

یک نکته بسیار مهم

استراتژی گیمیفیکیشن خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که اطمینان پیدا کنید بازدیدکننده‌ها تنها از وبسایت شما بازدید نمی‌کنند تا بازی کنند و سپس از صفحه شما خارج شوند. گیمیفیکیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به شما کمک کند آگاهی بهتری نسبت به محصول ایجاد کنید. بازی شما باید بازدیدکننده‌ها را به سایر بخش‌های وبسایت‌تان هدایت کند تا بیشتر درباره محصولات و خدمات شما یاد بگیرند. توجه داشته باشید که اگر سیستم پاداش و جایزه شما برای بازی آنقدر پیچیده است که کاربران برای آشنایی با آن باید یک دستورالعمل طولانی را بفهمند، هرگز نتایج رضایت بخشی از گیمیفیکیشن به دست نخواهید آورد. به جای ساخت یک محیط بازی‌سازی شده پیچیده و بزرگ، بهتر است که بازی را به یک مجموعه‌ای از فعالیت های کوچک تقسیم کنید، به گونه‌ای که بازدیدکننده‌ها قادر باشند رفته رفته در مورد آن یاد بگیرند. تنها اطلاعاتی را به بازیکنان بدهید که به منظور حرکت به مرحله بعد به آن نیاز دارند.

یک دیدگاه بنویسید