اُمنی چنل مارکتینگ (Omnichannel Marketing) چیست؟

اُمنی چنل مارکتینگ (Omnichannel Marketing) چیست؟

قبل از پیدایش اینترنت، مشتریان تنها به صورت حضوری یا تلفنی با برندها در تماس بودند اما شیوه‌های ارتباطی به مرور زمان و بر اساس نیاز مشتری تغییر کرده است و با ظهور اصطلاحات جدید در دنیای بازاریابی دیجیتال، حتی گاهی اوقات خود بازاریابان هم دچار سردرگمی می‌شوند، بنابراین ابتدا به تعریف واژه اومنی چنل بپردازیم.

اومنی از عبارت Omnis می‌آید که می‌تواند به معنی جهانی باشد، این عبارت در مقایسه با دسته‌بندی‌های دیگری ساخته شده است: مانند “مولتی چنل” که مولتی از کلمه‌ی لاتین Multus به معنی چند یا تعداد زیاد گرفته شده است و “کراس چنل” که کلمه‌ی کراس از عبارت لاتین Crux به معنی سرتاسر گرفته شده است، پس می‌توان اومنی‌چنل را یکپارچه سازی فضای آفلاین با آنلاین معنی کرد. مولتی‌چنل یا بازاریابی چند کاناله بر قرار دادن برند در مرکز استراتژی بازاریابی و سپس دسترسی به چندین کانال مختلف برای مشتریان تمرکز دارد ولی در بازاریابی Omnichannel، موضوع تمرکز کاملا متفاوت است. استراتژی‌های بازاریابی Omnichannel، مشتری را در مرکز عملیات بازاریابی قرار می‌دهند و تمرکز روی ایجاد تجربه یکسان در سراسر کانال‌ها می‌باشد. کسب‌وکارهایی که استراتژی multichannel را انتخاب می‌کنند، بدون توجه به میزان بازدهی تلاش‌های بازاریابی خود، تنها می‌خواهند که حداکثر مشارکت و تعامل مشتریان با برند خود در حداکثر کانال‌های بازاریابی را بدست آورند. کسب‌وکارهایی که استراتژی omnichannel را رعایت می‌کنند، همواره در تلاشند تا مشتریان تجربه کاربری یکسانی را در هر یک از کانال‌های بازاریابی داشته باشند و پیام برندشان را به صورت یکپارچه از تمامی کانال‌ها دریافت کنند.

به عبارت دیگر، بازاریابی اومنی چنل رویکردی است که تجربه ی خریدی کاملا یکپارچه، از اولین لحظه آشنایی با محصول تا انتهای فرآیند خرید، را برای مشتری فراهم می آورد، در این شیوه، کسب‌وکارها سعی می‌کنند با یک هویت ثابت و یکپارچه در تمام کانال‌های بازاریابی (وب‌سایت، اپلیکیشن موبایل، خرید حضوری، بیلبورد، کیوسک و …) حضور داشته باشند و پیام خود را به صورت یکسان و یکپارچه به مخاطبان منتقل کنند به‌طوری که برند آن‌ها به راحتی توسط مردم شناخته شود. بنا به گفته گوگل، حدود ۸۵ درصد از خریداران آنلاین، خرید خود را در یک دستگاه شروع کرده و در دستگاه دیگری آن را تکمیل می کنند  بنابراین کانال‌ها باید از نظر زیرساختی با یکدیگر در ارتباط باشند و متناسب با یکدیگر عمل کنند چرا که در بسیاری از مواقع مشتری ممکن است خرید خود را از دسکتاپ شروع کند با تبلت یا موبایل ادامه‌دهد و ادامه فرایند را با اپلیکیشن انجام دهد.

برای داشتن یک استراتژی موفق در امنی چنل باید همواره به یاد داشته باشید که بهترین کار برای مشتری چیست و مشتری را در مرکز استراتژی خود قرار دهید. در این استراتژی کل فرایند باید برای مشتری ساده باشد، یعنی مشتری نباید برای بدست آوردن اطلاعات محصول یا خرید محصول، فرایند پیچیده‌ای را طی کند. در قدم بعدی با استفاده از داده و تحلیل داده‌های رفتاری کاربران و تحلیل داده‌های موجود نیازهای مشتریان را پیش‌بینی کنید و نرخ پرش (churn rate) کاربران را کاهش و وفاداری آنها را افزایش دهید. سپس مشتریان را بر اساس رفتارشان دسته‌بندی کنید تا ببینید در کدام دسته‌بندی‌ها الگوی یکسانی مشاهده می‌کنید و بتوانید مسیر خریدشان را مشخص کنید.

در قدم بعدی به این فکر کنید که چه گزینه‌هایی را برای ارتباط در اختیار مشتریان هدف خود قرار می‌دهید و چقدر این گزینه‌ها با موارد مورد اهمیت آن‌ها همخوانی دارد. این فهرست به شما کمک می‌کند که تفاوت‌ها را درک کرده و حتی گزینه‌هایی که دیگر مهم نیستند و باید از آن‌ها صرفنظر کنید را شناسایی نمایید.

در نظر داشته باشید که کانال‌ها باید کلیت (چه ظاهری و چه محتوایی) یکسانی را از خود نشان دهند تا تجربه با ثبات تری در اختیار مشتری گذاشته شود. مشتریان باید تصویر و پیام یکسان و یکپارچه‌ای از برند شما در تمامی کانال‌هایی که حضور دارید، دریافت کنند، این کار به ایجاد تجربه کاربری بهتر هم کمک می‌کند.

و در انتها، فرایند پرداخت در تمام کانال‌ها را یکپارچه کنید تا مشتری بتواند بدون هیچ معطلی خرید خود را کامل کند. یکپارچه‌سازی مرحله نهایی خرید به ایجاد تجربه کاربری خوب و همچنین، وفادار کردن مشتریان کمک می‌کند.

در دنیای امروز و با هجوم حجم زیادی از تبلیغات، شرکتی که بتواند با استفاده از تمامی کانال‌های ارتباطی، در کمترین زمان ممکن در هر زمان و مکانی پاسخگوی خواسته‌ها و نیازهای مشتریان خود باشد، موفق خواهد بود و بازاریابی امنی چنل یکی از بهترین روش‌ها برای فروش و سود بیشتر شما است.

یک دیدگاه بنویسید